Rörelse och lägesenergi
Hej.
På uppgift 519) gissar jag att den vill vi ska tänka vad Ek precis innan den kommit till A. Samma sak på B. Har jag rätt? Varför nämns detta inte i uppgiften då? För det kan bli missförstånd d.v.s en elev kanske tänker på A) jaha v är noll då är Ek=0 och på b) ja v är noll igen då är Ek=0.
Ett problem är att författaren till uppgiften vet att man ska räkna på detta sätt, men säger inte utan vill vi själva lista ut och det leder till missförstånd.
För om detta framlades klart och tydligt hade jag sedan vetat att vid A) är Ep=1000J. Detta ger då Ek=2000-1000=1000J. Alltså 1000J borde har omvandlat, framförallt till kinetisk energi. Då skulle jag få rätt på hela uppgiften.
Meningen är att du själv skall få chansen att förstå hur det hänger ihop, utan att någon säger precis varje steg du skall ta. Det hade varit bra om det hade framgått ännu tydligare att punkten A ligger hälften så högt upp som startpunkten. Du skall räkna ut både rörelseenergin och lägesenergin både i punkt A och i punkt B. Varför skulle någon tro att hastigheten är 0 i punkt A eller B?
Smaragdalena skrev:Meningen är att du själv skall få chansen att förstå hur det hänger ihop, utan att någon säger precis varje steg du skall ta. Det hade varit bra om det hade framgått ännu tydligare att punkten A ligger hälften så högt upp som startpunkten. Du skall räkna ut både rörelseenergin och lägesenergin både i punkt A och i punkt B. Varför skulle någon tro att hastigheten är 0 i punkt A eller B?
Hej
A) Borde inte vagnen minska i hastighet till 0 och sedan öka igen?
B) Borde inte vagnen minska hastighet till 0 just i det ögonblicket?
A har jag lite svårt att hålla med om. En sida säger som i A), en annan sida säger att hastigheten minskar markant men når aldrig noll
B kan jag hålla med om. Den sträckan är för kort för att det ska hinna.
Tayzo569 skrev:Smaragdalena skrev:Meningen är att du själv skall få chansen att förstå hur det hänger ihop, utan att någon säger precis varje steg du skall ta. Det hade varit bra om det hade framgått ännu tydligare att punkten A ligger hälften så högt upp som startpunkten. Du skall räkna ut både rörelseenergin och lägesenergin både i punkt A och i punkt B. Varför skulle någon tro att hastigheten är 0 i punkt A eller B?
Hej
A) Borde inte vagnen minska i hastighet till 0 och sedan öka igen?
Nej, varför det? Summan av rörelseenergi och lägesenergi är konstant (eftersom det står i uppgiftenatt vi kan frsumma alla förluster).
B) Borde inte vagnen minska hastighet till 0 just i det ögonblicket?
Nej, varför det? Summan av rörelseenergi och lägesenergi är konstant (eftersom det står i uppgiftenatt vi kan frsumma alla förluster).
A har jag lite svårt att hålla med om. En sida säger som i A), en annan sida säger att hastigheten minskar markant men når aldrig noll
B kan jag hålla med om. Den sträckan är för kort för att det ska hinna.
Det du skriver är obegripligt för mig.
Smaragdalena skrev:Tayzo569 skrev:Smaragdalena skrev:Meningen är att du själv skall få chansen att förstå hur det hänger ihop, utan att någon säger precis varje steg du skall ta. Det hade varit bra om det hade framgått ännu tydligare att punkten A ligger hälften så högt upp som startpunkten. Du skall räkna ut både rörelseenergin och lägesenergin både i punkt A och i punkt B. Varför skulle någon tro att hastigheten är 0 i punkt A eller B?
Hej
A) Borde inte vagnen minska i hastighet till 0 och sedan öka igen?
Nej, varför det? Summan av rörelseenergi och lägesenergi är konstant (eftersom det står i uppgiftenatt vi kan frsumma alla förluster).
B) Borde inte vagnen minska hastighet till 0 just i det ögonblicket?
Nej, varför det? Summan av rörelseenergi och lägesenergi är konstant (eftersom det står i uppgiftenatt vi kan frsumma alla förluster).
A har jag lite svårt att hålla med om. En sida säger som i A), en annan sida säger att hastigheten minskar markant men når aldrig noll
B kan jag hålla med om. Den sträckan är för kort för att det ska hinna.
Det du skriver är obegripligt för mig.
Hej
Det jag vill säga är att vi har olika erfarenheter kring saker och ting. Vissa är mindre korrekta men kan ändå tyckas rimligt.
Jag försöker hjälpa dig med fysiken och förklara hur det fungerar. Vill du ha någon hjälp?
Smaragdalena skrev:Jag försöker hjälpa dig med fysiken och förklara hur det fungerar. Vill du ha någon hjälp?
Du har hjälpt mig mycket! Jag tror jag klarar mig här :)