Rörelse i två dimensioner
En liten kula släpps utan begynnelsefart från en punkt A och får falla mot en snedställd platta, mot vilken kulan studsar i en punkt P enligt figuren.
Den fortsätter sedan i en kastbana och slår ned i en punkt B på ett horisontalplan genom P. Kulans hastighet omedelbart efter studsen bildar samma vinkel α med plattans normal PN som lodlinjen AP.
Genom att vinkla den snedställda plattan kan man välja α så att falltiden från A till P är lika lång som kasttiden från P till B. Beräkna denna vinkel α. Sträckan AP är 1,25 m. Kulan förlorar ingen rörelseenergi vid studsen mot plattan
Jag har börjat med uppgiften och har fått fram t, samt v0, dock vet jag inte hur jag ska göra efter det. Tacksam för hjälp!
Hur har du fått fram t? Du vet ju inte AP avståndet.
Och vad kallar du v0?
Jag har fått fram t genom :
y= (gt^2)/2
y= 1,25
V0 kallar jag den hastighet som kulan har när den träffar plattan, och det är väl samma hastighet som den har från plattan, men en annan riktning?
Oj, jag hade fel. Jag struntade i AP-värdet, för det behövs inte alls.
Ja, den studsande kulan har exakt samma hastighet, men i en annan riktning.
Du behöver bara ta hänsyn till den vertikala hastighetskompnenten, eftersom det är denna komponent som bestämmer tiden (genom v=at).
Hur stor ska denna vertikala hastighetskomponent vara?
Det är det jag inte riktigt fattar.
V0 räknade jag ut genom att mgh=mv^2/2
Men sen vet jag inte hur jag ska göra.
Tack för förklaringen!
Diagrammet förstår jag dock inte riktigt. Är det att den har samma Vy när den lämnar plattan som när den kommer till B, fast omvänd?
Just precis.
Okej! Jag vet inte riktigt vad jag kan göra med det. Kan man räkna ut höjden på kastbanan på något sätt, då man vet att t då är hälften av hela t?
Ursäkta att det blev några v0 för mycket.
Okej!
Tack så jättemycket!