3 svar
85 visningar
Teraeagle 21190 – Moderator
Postad: 29 nov 20:59 Redigerad: 29 nov 21:07

Roligare examination?

Nu i veckorna sitter jag och planerar för en kommande kurs (efter jul) där jag är en av lärarna. Jag ansvarar för ett projektarbete där masterstudenter gruppvis ska utföra experiment på lite olika sätt och sedan presentera/jämföra sina resultat under ett seminarium.

Förra gången körde vi en klassisk presentation där grupperna turades om att gå fram, prata till sin powerpoint, varefter åhörarna fick ställa frågor. Jag tycker att detta är ett ganska tråkigt upplägg och det blir inte så mycket diskussioner eller reflektioner där grupperna faktiskt jämför resultaten. Av denna anledning funderar jag på att göra om examinationen till nästa gång.

Har ni några tankar kring vad som skulle kunna passa? Har ni, antingen som elev eller lärare, varit med om något roligt projektarbete med lite ”udda” examinationsmoment där ni/eleverna lärde er/sig mycket? Alla tankar och idéer är välkomna!

aaaa1111 415
Postad: 30 nov 10:53 Redigerad: 30 nov 10:54

Jag minns att vi i 2an en gång skulle presentera olika reaktioner inom kemin. (Substitution, elimination, osv)..

Då blev vi indelade i grupper där varje grupp fick en reaktion. Vår uppgift var att vara så pålästa som möjligt (även om de andra reaktionerna då vi inte visste vem vi skulle debattera mot), då vi skulle debattera sen och argumentera varför vår reaktion var bäst. Svinkul var det, kemin var överlägset roligast under gymnasiet just av den anledningen!

Teraeagle 21190 – Moderator
Postad: 30 nov 10:59

Hur var debatten upplagd, dvs hur gick den till rent praktiskt?

aaaa1111 415
Postad: 30 nov 11:05 Redigerad: 30 nov 11:12
Teraeagle skrev:

Hur var debatten upplagd, dvs hur gick den till rent praktiskt?

Vi fick ett antal frågor, som vi skulle ha som utgångspunkt i vår debatt. Minns inte exakt, meb det kan ha vart ex

 ” Kräver reaktionen något lösningsmedel, vilk fördelar detta har och förklara varför det bara kan uppstå i närvaro av lösningamedel… ”

något i den stilen typ. Sen skulle man såklart ta upp de positiva aspekterna med det, och motparten skulle flika in med nackdelar, o man skulle besvara detta.

Vi skulle egentligen bara besvara frågorna, men även kunna flika in om den andra parten hade något o tillägga, för att verkligen visa att vi var pålästa.

 

Vi blev indelade i grupper, och vi var 2 grupper i taget som skulle debattera. Typ SN1 Mot ex E1, ca 4-5 min.

Svara
Close