rita pulsen
Fattar inte varför den blir på så vis:
Ritningen är inte jättetydlig.
Den ena streckade linjen ritar pulsen som om gränsytan inte hade funnits.
Den andra streckade linjen visar den inverterade delen av pulsen bortom gränsytan som har vänt.
Dessa adderas.
Här en animation av hur man kan konstruera vågformen med en "speglad" puls (på andra sidan av gränsytan). Den övre animeringen är för en fast punkt, den nedre för en fritt rörlig punkt.
Pieter Kuiper skrev:Den andra streckade linjen visar den inverterade delen av pulsen bortom gränsytan som har vänt.
Dessa adderas.
Jag förstår inte riktigt den andra streckade linje och varför de adderas
Bayan Ali skrev:
Jag förstår inte riktigt den andra streckade linje och varför de adderas
Tänk lite längre än någon minut innan du svarar med "jag förstår inte riktigt".
Läs i din bok. Titta på animeringarna.
Skissa lite.
Hade en sådana ritning varit korrekt
Bayan Ali skrev:Hade en sådana ritning varit korrekt
Nej, här ser det ut om om pulsen har fortsatt tvärs igenom gränsytan.
Titta på tre punkter i originalpulsen: början av pulsen som är 19 m från gränsytan, toppen som är 21 m från gränsytan och slutet av pulsen som är 23 m från gränsytan. Det två sista punkterna är inte särskilt krångliga: de har inte kommit fram till gränsytan, utan har 1 respektive 3 m kvar dit. Är du med så långt?
Punkten som är 19 m från gränsytan kommer att nå kvar, och hinner 1 meter på vägen tillbaka. Dt ser ut som om facit har betraktat ändpunkten i gränsytan som en rörlig punkt, som i den nedre av Pieters animationer. Ser du att den svarta punkten först åker uppåt och sedan neråt?
Smaragdalena skrev:Det ser ut som om facit har betraktat ändpunkten i gränsytan som en rörlig punkt, som i den nedre av Pieters animationer.
Det tror jag inte. Facit är konstruerat så att summan (den svarta linjen) har utslag noll vid A.
Facit behandlar A som en fast punkt.
(Jag håller med att figuren i facit inte är så lättolkad, men eleven behöver skissa lite mer, använda färgade pennor, tänka en stund, föreställa sig reflektionen i tid, kolla exempel i boken, ägna tid åt uppgiften. En elev ska inte kolla facit så snabbt. Det är nog därför det är så väldigt många frågor här om tolkning av facit.)