13 svar
225 visningar
Kombinatorik behöver inte mer hjälp
Kombinatorik 357 – Fd. Medlem
Postad: 15 feb 2017 13:46 Redigerad: 15 feb 2017 13:48

Rita en dubbelspalt!

Hej!

"Rita en dubbelspalt med 5 ljusa strålar"

 

Mitt svar:

Enligt läraren borde man ha ritat den på följande sätt istället:

 

Varför säger läraren att jag har gjort fel när boken själv kallar min bild för en dubbelspalt?? Och hur ska jag argumentera att jag OCKSÅ har rätt då läraren lyssnar inte på mig när jag visar honom det boken säger och ritar??

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 feb 2017 14:51

Hur skulle du ha ritat en enkelspalt?

Kombinatorik 357 – Fd. Medlem
Postad: 15 feb 2017 17:04
smaragdalena skrev :

Hur skulle du ha ritat en enkelspalt?

Förmodligen på samma sätt som dubbelspalt eftersom dubbelspalt beter sig som enekelspalt när man "zoomar ut"

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 feb 2017 17:50

Där har vi det nog! Om enkelspalt och dubbelspalt ser likadant ut när man zoomar ut, är det nog meningen att man skall zooma in så att det syns att det är en dubbelspalt. Men det är inte lätt att gissa av formuleringen du skrev! Är det hela uppgiftstexten ord för ord?

Kombinatorik 357 – Fd. Medlem
Postad: 15 feb 2017 17:55
smaragdalena skrev :

Där har vi det nog! Om enkelspalt och dubbelspalt ser likadant ut när man zoomar ut, är det nog meningen att man skall zooma in så att det syns att det är en dubbelspalt. Men det är inte lätt att gissa av formuleringen du skrev! Är det hela uppgiftstexten ord för ord?

 Nej den riktiga uppgiften lyder:

 

[url=http://imgur.com/ad3VCg6][/url]

Kombinatorik 357 – Fd. Medlem
Postad: 15 feb 2017 17:57
Kombinatorik skrev :
smaragdalena skrev :

Där har vi det nog! Om enkelspalt och dubbelspalt ser likadant ut när man zoomar ut, är det nog meningen att man skall zooma in så att det syns att det är en dubbelspalt. Men det är inte lätt att gissa av formuleringen du skrev! Är det hela uppgiftstexten ord för ord?

 Nej den riktiga uppgiften lyder:

 

 

för att lösa uppgiften spelar det INGEN roll om man zommar in eller ut eftersom man får ändå samma svar! Så varför är det "viktigt" att zomma in??? 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 feb 2017 18:10

 Nej, med den formuleringen skulle jag inte begripa att man skulle zooma in.

Kombinatorik 357 – Fd. Medlem
Postad: 15 feb 2017 18:13
smaragdalena skrev :

 Nej, med den formuleringen skulle jag inte begripa att man skulle zooma in.

 Min lärare gav mig 1/1/1 istället för 1/1/2 (dvs ett HELT A-poängs avdrag) och jag vill, behöver och förtjänar den sista poängen för att nå det betyg jag satsar på. Hur kan jag få läraren att inse att min ritning OCKSÅ är rätt?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 feb 2017 18:23

Be din lärare peka ut var i uppgiften det framgår att man skall rita på lärarens sätt, inte på ditt?

 

En gång för flera år sedan när jag jobbade på ett högstadium, gav jag mina elever en provfråga där (i stort sett) ingen svarade så som jag hade tänkt, men likadant allihop. Alltså fick jag försöka läsa igenom frågan och se om jag frågade om det jag hade tänkt fråga om, eller om det gick att tolka så som eleverna uppenbarligen hade gjort. Det gick att tolka frågan så som de gjort, så de fick full poäng fastän de inte hade svarat så som jag hade tänkt - och jag förstod lite bättre varför matteprov och liknande brukar vara så krystat formulerade.

Kombinatorik 357 – Fd. Medlem
Postad: 15 feb 2017 18:29
smaragdalena skrev :

Be din lärare peka ut var i uppgiften det framgår att man skall rita på lärarens sätt, inte på ditt?

 

En gång för flera år sedan när jag jobbade på ett högstadium, gav jag mina elever en provfråga där (i stort sett) ingen svarade så som jag hade tänkt, men likadant allihop. Alltså fick jag försöka läsa igenom frågan och se om jag frågade om det jag hade tänkt fråga om, eller om det gick att tolka så som eleverna uppenbarligen hade gjort. Det gick att tolka frågan så som de gjort, så de fick full poäng fastän de inte hade svarat så som jag hade tänkt - och jag förstod lite bättre varför matteprov och liknande brukar vara så krystat formulerade.

Tack så hemskt mycket för svaret! Ska verkligen fråga läraren! 

plusminus 618
Postad: 17 maj 12:24

#5

Varför är n=1

Hur vet man vad n ska vara där det inte uttrycks?

Laguna Online 30713
Postad: 17 maj 12:39 Redigerad: 17 maj 12:39

Jag tycker bilden i boken är dålig om de kallar det för dubbelspalt när det inte syns att det är en dubbelspalt. Är det nån text till bilden?

Oj, sju år gammal fråga...

 

plusminus 618
Postad: 17 maj 13:04 Redigerad: 17 maj 13:04

Tack men jag frågade efter #5 varför man skulle räkna med n=1 och hur man vet vad man ska ha som n om det inte går "att tyda".

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 17 maj 13:29 Redigerad: 17 maj 13:29

Man kan göra på olika sätt. Det står att det är fem strålar, så jag skulle ha räknat med n=2. Och sedan var det dubbla vinkeln.

Små vinklar, så vi kan ta att sinθtanθθ\sin \theta \approx \tan \theta \approx \theta, så det blir att våglängden är λ=120 μm×0,102/5,652·2=542 nm\lambda = 120 \ {\rm \mu m} \times \dfrac{0,\!102/5,\!65}{2\cdot 2} = 542 \ {\rm nm}.  

Svara
Close