Rita en dubbelspalt!
Hej!
"Rita en dubbelspalt med 5 ljusa strålar"
Mitt svar:
Enligt läraren borde man ha ritat den på följande sätt istället:
Varför säger läraren att jag har gjort fel när boken själv kallar min bild för en dubbelspalt?? Och hur ska jag argumentera att jag OCKSÅ har rätt då läraren lyssnar inte på mig när jag visar honom det boken säger och ritar??
Hur skulle du ha ritat en enkelspalt?
smaragdalena skrev :Hur skulle du ha ritat en enkelspalt?
Förmodligen på samma sätt som dubbelspalt eftersom dubbelspalt beter sig som enekelspalt när man "zoomar ut"
Där har vi det nog! Om enkelspalt och dubbelspalt ser likadant ut när man zoomar ut, är det nog meningen att man skall zooma in så att det syns att det är en dubbelspalt. Men det är inte lätt att gissa av formuleringen du skrev! Är det hela uppgiftstexten ord för ord?
smaragdalena skrev :Där har vi det nog! Om enkelspalt och dubbelspalt ser likadant ut när man zoomar ut, är det nog meningen att man skall zooma in så att det syns att det är en dubbelspalt. Men det är inte lätt att gissa av formuleringen du skrev! Är det hela uppgiftstexten ord för ord?
Nej den riktiga uppgiften lyder:
[url=http://imgur.com/ad3VCg6][/url]
Kombinatorik skrev :smaragdalena skrev :Där har vi det nog! Om enkelspalt och dubbelspalt ser likadant ut när man zoomar ut, är det nog meningen att man skall zooma in så att det syns att det är en dubbelspalt. Men det är inte lätt att gissa av formuleringen du skrev! Är det hela uppgiftstexten ord för ord?
Nej den riktiga uppgiften lyder:
för att lösa uppgiften spelar det INGEN roll om man zommar in eller ut eftersom man får ändå samma svar! Så varför är det "viktigt" att zomma in???
Nej, med den formuleringen skulle jag inte begripa att man skulle zooma in.
smaragdalena skrev :Nej, med den formuleringen skulle jag inte begripa att man skulle zooma in.
Min lärare gav mig 1/1/1 istället för 1/1/2 (dvs ett HELT A-poängs avdrag) och jag vill, behöver och förtjänar den sista poängen för att nå det betyg jag satsar på. Hur kan jag få läraren att inse att min ritning OCKSÅ är rätt?
Be din lärare peka ut var i uppgiften det framgår att man skall rita på lärarens sätt, inte på ditt?
En gång för flera år sedan när jag jobbade på ett högstadium, gav jag mina elever en provfråga där (i stort sett) ingen svarade så som jag hade tänkt, men likadant allihop. Alltså fick jag försöka läsa igenom frågan och se om jag frågade om det jag hade tänkt fråga om, eller om det gick att tolka så som eleverna uppenbarligen hade gjort. Det gick att tolka frågan så som de gjort, så de fick full poäng fastän de inte hade svarat så som jag hade tänkt - och jag förstod lite bättre varför matteprov och liknande brukar vara så krystat formulerade.
smaragdalena skrev :Be din lärare peka ut var i uppgiften det framgår att man skall rita på lärarens sätt, inte på ditt?
En gång för flera år sedan när jag jobbade på ett högstadium, gav jag mina elever en provfråga där (i stort sett) ingen svarade så som jag hade tänkt, men likadant allihop. Alltså fick jag försöka läsa igenom frågan och se om jag frågade om det jag hade tänkt fråga om, eller om det gick att tolka så som eleverna uppenbarligen hade gjort. Det gick att tolka frågan så som de gjort, så de fick full poäng fastän de inte hade svarat så som jag hade tänkt - och jag förstod lite bättre varför matteprov och liknande brukar vara så krystat formulerade.
Tack så hemskt mycket för svaret! Ska verkligen fråga läraren!
#5
Varför är n=1
Hur vet man vad n ska vara där det inte uttrycks?
Jag tycker bilden i boken är dålig om de kallar det för dubbelspalt när det inte syns att det är en dubbelspalt. Är det nån text till bilden?
Oj, sju år gammal fråga...
Tack men jag frågade efter #5 varför man skulle räkna med n=1 och hur man vet vad man ska ha som n om det inte går "att tyda".
Man kan göra på olika sätt. Det står att det är fem strålar, så jag skulle ha räknat med n=2. Och sedan var det dubbla vinkeln.
Små vinklar, så vi kan ta att , så det blir att våglängden är .