1 svar
104 visningar
Rexy 63 – Fd. Medlem
Postad: 2 apr 2019 13:16

Rimligt med molräkning?

Vår lärare har sagt att man egentligen inte har molräkning i nian, men ändå var det en avgörande faktor för att få A i kemi. Stämmer det att man egentligen inte har det, och är det isåfall rimligt?

SeriousCephalopod 2696
Postad: 2 apr 2019 13:37 Redigerad: 2 apr 2019 13:38

Begreppet substansmängd, det som mäts i enheten mol, anges inte explicit i det centrala innehållet i kemiämnets ämnesplan för grundskolan medan det anges explicit i gymnasiets Kemi 1-kurs.

Betydelsen av detta är dock inte att man inte ska ha molberäkningar i grundskolan.

Istället betyder det att en lärare i grundskolan har rätten att inte undervisa om mol medan en gymnasielärare måste undervisa om mol. En grundskolelärare kan fortfarande undervisa om och bedömma kunskaper om molbegreppet om hen kan motivera att hjälper hen at uppnå något välmotiverat.

Det vore inte orimligt, för mig, att som lärare fatta beslutet att molberäkningar är nödvändigt för att man ska uppvisa djupare och därmed högsta betyg på något av de områden som faktiskt nämns i kursplanen men det får hen motivera själv och man ska då såklart motta undervisning om det också.  Det är oavsett absolut användbar kunskap om man ska studera vidare på något av programmen där man läser Kemi 1. 

Men det stämmer att det finns grundskolor som inte undervisar om substansmängdbegreppet. 

Svara
Close