Resultatbudget
Hörrni jag har gjort en resultatbudget. Jag har även en egen kapital på 2000 jag sätter in, ska den vara med under intäkter?
Tänk efter...
Resultatbudgeten innehåller enbart poster som påverkar resultatet,
dvs intäkter och kostnader.
Likviditetsbudgeten innehåller enbart poster som påverkar "kassan",
dvs inbetalningar och utbetalningar.
Balansbudgeten innehåller enbart poster som påverkar "den finansiella ställningen",
dvs tillgångar, skulder och eget kapital.
Vad står det om dessa begrepp i din kursbok?
Arktos skrev:Tänk efter...
Resultatbudgeten innehåller enbart poster som påverkar resultatet,
dvs intäkter och kostnader.Likviditetsbudgeten innehåller enbart poster som påverkar "kassan",
dvs inbetalningar och utbetalningar.Balansbudgeten innehåller enbart poster som påverkar "den finansiella ställningen",
dvs tillgångar, skulder och eget kapital.
Vad står det om dessa begrepp i din kursbok?
Jag ska göra en resultatbudget och en likviditetsbudget. Jag har läst på lite och där jag då inte ska ha med eget kapital på resultatbudget, eftersom det då handlar om intäkter och kostnader och mina intäkter är försäljning.
I likviditetsbudgeten har jag däremot mitt eget kapital och riskkapital. Jag får då två olika summor på likviditetsbudgeten och resultatbudgeten.
Jag har ytterligare en fråga. Om jag nu gjort en resultatbudget och sedan efter utfall samt avvikelser ser skillnader och därigenom gjort en analys till varför jag fått olika resultat, eftersom min försäljning gick sämre än räknat. I samma veva har jag gjort en likviditetsbudget, behöver jag då skriva avvikelse och utfall med den? Det blir otroligt svårt för då behöver jag göra en helt ny likviditetsbudget
Du skriver
"Jag ska göra en resultatbudget och en likviditetsbudget. Jag har läst på lite och där jag då inte ska ha med eget kapital på resultatbudget, eftersom det då handlar om intäkter och kostnader och mina intäkter är försäljning."
Visst, eget kapital hör bara hemma i balansbudgeten.
"I likviditetsbudgeten har jag däremot mitt eget kapital och riskkapital. Jag får då två olika summor på likviditetsbudgeten och resultatbudgeten. "
Eget kapital är en finansieringform, liksom skulder.
Båda hör hemma i balansbudgeten.
Motsvarande inbetalning hamnar i likviditetsbudgeten.
Det här funkar, därför att "kassan" är en tillgångspost.
Likviditetsbudgeten kan vi betrakta som en specifikation av
hur tillgångsposten "kassa" (likvida medel) förändras.
Svaret på din tredje fråga beror på hur uppgiften är formulerad.
Det är brukligt att jämföra utfall med budget när det gäller
posterna i resultatbudgeten, och att analysera skillnaderna
för att se vad som "gått snett" åt ena eller andra hållet.
Man kan förstås jämföra utfall med budget även när det gäller
likviditetsbudgeten, men det behöver du bara göra om det
krävs i uppgiften. Och någon ny likviditetsbudget behövs inte.
Det är ju den "gamla" budgeten vi vill jämföra med utfallet
(om detta är tillgängligt) för att se vad som "gått snett".
Så att vi kanske kan gissa bättre nästa gång.
Arktos skrev:Du skriver
"Jag ska göra en resultatbudget och en likviditetsbudget. Jag har läst på lite och där jag då inte ska ha med eget kapital på resultatbudget, eftersom det då handlar om intäkter och kostnader och mina intäkter är försäljning."Visst, eget kapital hör bara hemma i balansbudgeten.
"I likviditetsbudgeten har jag däremot mitt eget kapital och riskkapital. Jag får då två olika summor på likviditetsbudgeten och resultatbudgeten. "
Eget kapital är en finansieringform, liksom skulder.
Båda hör hemma i balansbudgeten.
Motsvarande inbetalning hamnar i likviditetsbudgeten.
Det här funkar, därför att "kassan" är en tillgångspost.
Likviditetsbudgeten kan vi betrakta som en specifikation av
hur tillgångsposten "kassa" (likvida medel) förändras.
Svaret på din tredje fråga beror på hur uppgiften är formulerad.
Det är brukligt att jämföra utfall med budget när det gäller
posterna i resultatbudgeten, och att analysera skillnaderna
för att se vad som "gått snett" åt ena eller andra hållet.Man kan förstås jämföra utfall med budget även när det gäller
likviditetsbudgeten, men det behöver du bara göra om det
krävs i uppgiften. Och någon ny likviditetsbudget behövs inte.
Det är ju den "gamla" budgeten vi vill jämföra med utfallet
(om detta är tillgängligt) för att se vad som "gått snett".
Så att vi kanske kan gissa bättre nästa gång.
Jag har inte arbetat med ekonomi innan, därför är jag ganska fundersam. Däremot var detta till hjälp. Tack så mycket!