Resultat-, likviditet och balansbudget
Hej! Jag har fått i uppgift att skapa en resultat-, likviditet- och balansbudget inför det här bageriet på fyra år. ”Ägarna” ska undersöka om det är möjligt att starta upp ett bageri så därför ska dessa olika budgetar göras. Ingen moms eller skatt ska räknas med i uppgiften.
Informationen jag fått är:
och vad jag fått fram på respektive budget är:
Jag får det alltså inte att blir rätt vid balansbudgeten, för som jag förstått det så ska väl ”summa tillgångar” och ”summa skulder/EK” bli lika?
Jag tycker att det är svårt att greppa vilka uppgifter som ska stå på ex tillgångar eller inbetalning även fast jag försöker läsa på, kolla i kurslitteratur och se på föreläsningar.
Om någon vill ge mig hjälp på traven hur man kan lösa uppgiften eller något tips så vore det fint!
Tack på förhand!
Kolla anläggningstillgångar (dvs avskrivningarna), kostnaden för förbrukningsvaror (du har ju ett varulager) och låneskulden (du har amorterat)