Resonans i öppen luftpelare
Ett 45 cm långt glasrör är öppet i båda ändarna. Beräkna de tre lägsta frekvenserna som ger resonans, dvs stående vågor, i luftpelaren i röret.
Jag vet att det är mönstret
L1= lambda/2
L2= 3*lambda/2
L3=5*lambda/2
som gäller i en öppen pipa, och har även använt mig av detta för att få fram respektive frekvens med formeln f= v/lambda. Har räknat om detta flera gånger, men detta blir fel. Har också dubbelkollat att jag använder SI-enhet, men jag får samma svar varje gång.
Visa hur du räknat!
Snusmumriken skrev:Ett 45 cm långt glasrör är öppet i båda ändarna. Beräkna de tre lägsta frekvenserna som ger resonans, dvs stående vågor, i luftpelaren i röret.
Jag vet att det är mönstret
L1= lambda/2
L2= 3*lambda/2
L3=5*lambda/2
som gäller i en öppen pipa, och har även använt mig av detta för att få fram respektive frekvens med formeln f= v/lambda. Har räknat om detta flera gånger, men detta blir fel. Har också dubbelkollat att jag använder SI-enhet, men jag får samma svar varje gång.
Vilket värde på ljudhastigheten har du använt?
Snusmumriken skrev:Jag vet att det är mönstret
L1= lambda/2
L2= 3*lambda/2
L3=5*lambda/2
som gäller i en öppen pipa,
Det stämmer inte riktigt. Rita var bukar och noder ligger.
Tack! Det hjälpte att rita. Hur kommer det sig att ovanstående samband inte gäller i detta fall? Läste någonstans att det var det man skulle använda sig av, och det har fungerat på andra uppgifter, eller blandar jag ihop det med något annat?
De gånger det har fungerat är säkert när det handlar om slutna rör, eller om strängar. Jag brukar ju alltid skriva att man skall rita, varför gjorde jag inte det den här gången?
Okej, så om det är ett slutet rör eller en sträng så ska jag rita, även om jag kan sambandet? Tänker att det hade sparat tid i en provsituation om man vet om att sambandet alltid gäller i en viss situation.
Snusmumriken skrev:Okej, så om det är ett slutet rör eller en sträng så ska jag rita, även om jag kan sambandet? Tänker att det hade sparat tid i en provsituation om man vet om att sambandet alltid gäller i en viss situation.
Om man ritar när man gör uppgifter, får man bilder i huvudet, som man kan titta på med ens "mind's eye", ens inre öga, när det är prov. Idealt är det animationer. Och då behöver man inte kunna särskilt många formler utantill.
Okej, tack!