Reflexitet
Hej ,
Jag har en uppgift enligt nedan som jag inte vet hur man ska påbörja med, känns lite svårt tycker jag. Vore väldigt snällt om någon kunde vägleda lite mig.
Är du med på definitionen av en ekvivalensrelation?
om , så är en ekvivalensrelation på om dessa tre kriterier är uppfyllda:
- relaterar till sig själv (Reflexivitet)
- Om relaterar till så relaterar till (Symmetri)
- Om relaterar till och relaterar till
så relaterar till (Transitivitet)
Hej!
- Reflexivitet: Du vill visa att
- Symmetri: Du vill visa att om så gäller det att
- Transitivitet: Du vill visa att om och så gäller det att
Vad kallar vi alla par av naturliga tal om är ekvivalenta med paret ?
Albiki
Hmm vet inte om jag riktig förstår. Har som sagt lite svårt o förstå det. Finns det något enkelt exempel ?
Mängden utgörs av ordnade par .
Jag tycker först och främst att vi bör modifiera uppgiften något, så att relationen definieras av:
.
- Reflexivitet: om (vilket är sant eftersom att multiplikation är kommutativt för de naturliga talen, ).
- Symmetri: Anta att , alltså är , men eftersom att multiplikation är kommutativt för de naturliga talen, , så är och alltså gäller att .
- Transitivitet: Låt , och . Då gäller att:
1) och 2)
(multiplicera båda led i 1) med )
(multiplikation är associativ och kommutativ)
(cf = de)
(multiplikation är associativ och kommutativ)
Som exempel,
Alla element i mängden som är relaterade till tillhör ekvivalensklassen .
Ekvivalensklassen kan kort och gott kallas "en tredjedel", och här ingår "två sjättedelar", samt "tre niondelar" och så vidare.
De rationella talen kan definieras med denna ekvivalensrelation (på ).
En video om ekvivalensrelationer från Stockholms universitets kurs "Algebra och kombinatorik"
Ok tack för infon:
Kan man formulera då om frågan till
(x,y)R (z,w)<=> xw=zy ?
Lite svårt att tänka vid division tycker jag