Reducerande miljö & standley experiment
Hej! jag har lite svårt att förstå slutsatsen från detta experiment & begreppen.
1. Förutom att man menar reducerande miljör med lite syrgas vad är det egentligen?
2. ”electric discharge” alltså att man då fick upp gnistor? men förstår inte riktigt hur ellee på vilket sätt?
Min uppfattning.. men vet inte om jag tolkat rätt…
☆ Experiment: 1920 (innan standley)
Hypotes: enkla organiska molekyler ( kan bildas & spontant polymeriseras till MAKROmolekyler
under samma förhållande som tros
ha existerat i den primitiva jordens atmosfär
Förhållande: saknat/lite ↓O2 (reducerad miljö), dominerad av ↑CO2, ↑N2 & lite↓ gaser (H2, H2S, CO)
Reducerande förhållande: möjliggör att organiska molekyler givet energikälla (ex solljus)att spontant bildas.
1950: Stanley Miller demonstrerade det genom att skicka elektriska gnistor genom en blandning av vätgas (H2), metan
(CH4) & ammoniak (NH3) i närvaro av vatten bildas organiska molekyler (ex. aminosyror)
Slutsats experiment : stöd åt idén att enkla organiska föreningar(viktiga för livet), kunde bildas under förhållanden som skulle ha funnits på jorden i dess tidigaste skeden.
Gav förståelsen: av abiogenes och ursprunget av livet.
Stycket i boken
Undrar även hur vattenångan kommer in här och därför den skulle vara med?
Maddefoppa skrev:Hej! jag har lite svårt att förstå slutsatsen från detta experiment & begreppen.
1. Förutom att man menar reducerande miljör med lite syrgas vad är det egentligen?
Hur menar du? Det är en beskrivning av miljön (motsvarande reaktionsförhållandena) under experimentet.
Ett exempel på en annan miljö är att det är slaskigt och kallt ute i dag. Det är en beskrivning, som påverkar vilka reaktioner som kommer ske.
2. ”electric discharge” alltså att man då fick upp gnistor? men förstår inte riktigt hur ellee på vilket sätt?
Gnistor kan bildas med en hög spänning mellan två poler, det har du säkert sett/gjort under fysiklektionerna under gymnasiet.
Maddefoppa skrev:Undrar även hur vattenångan kommer in här och därför den skulle vara med?
I texten står det om "vatten" inte specifikt "vattenånga", oavsett behövs vattnet. Dels som lösningsmedel.
Men det behövs även som en del i reaktionerna. Bl.a. aminosyror bildades - vilka ämnen behöver du för att skriva en reaktionsformel för bildningen av t.ex. glycin?
Hej! Jag har precis börjat lösa på lite så har inte kol på reaktionsformler eller sånt. Börjat kursen den 18 så vill bara ”smyg läsa” lite nu i början:) Så har inte koll på sånt.
det jag menar med reducerande miljö är att jag förstår att det är en typ av miljör dvs rådande förhållanden. Men mer än att syre saknas vad innebär ”en reducerade miljö?”
Och hur skulle det liksom just kunna ge det specifika förhållandet:)
Reducerande som i motsatsen till oxiderande. Precis som i reduktions- och oxidationsreaktionerna under kemi 1 & 2.
Är miljön reducerande kommer sådana reaktioner att dominera. Till skillnad från en oxiderande miljö liknande den vi lever i nu, med massvis med syrgas som kan oxidera andra ämnen.
Aha okej men vad brukar generellt hända/ kan hända i en teducerande miljö?
För som jag förstått det i en oxidativ miljö: kan ju oxidation ske dvs överföring av elektroner.
Vid en reducerande miljö kommer just precis reducerande reaktioner att ske lättast. Och det som då reduceras är de ämnen man är intresserad av (det sker ju som bekant alltid en reduktion samtidigt som en oxidation).
- Oki! Jo men det är jag med på att det är redoxreaktioner dvs oxidation+ reduktion= kopplas alltid.
- men inte detta fall varför säger man inte en oxidativ miljö då?
- vad blir det som reduceras? Blir det kväve gasen och sulfaten som kommer ta upp elektroner?
Maddefoppa skrev:
- Oki! Jo men det är jag med på att det är redoxreaktioner dvs oxidation+ reduktion= kopplas alltid.
- men inte detta fall varför säger man inte en oxidativ miljö då?
I en oxidativ miljö finns det gott om ämne(n) som kan oxidera andra ämnen. Motsvarande syrgasen i luften omkring oss. Vi använder t.o.m. denna för att få oxidationer att ske i våra celler.
Men i en reducerande miljö saknas (eller finns det lite av) dessa ämnen som kan oxidera. Så övergripande sker inte oxidationsreaktioner, utan miljön är motsatsen - reducerande.
- vad blir det som reduceras? Blir det kväve gasen och sulfaten som kommer ta upp elektroner?
Precis vad som sker är svårt att svara på. I experimentet sker i storleksordningen hundratals-tusentals reaktioner parallellt. Och det bildas massvis med ämnen, som reagerar vidare tills dess att experimentet avbryts.
Ett ämne (A) oxideras, och reducerar ett annat (B). Och sedan fortsätter det med (B) som reagerar med (C) och så vidare.
Oki så i en reducerande miljö: kommer oxidation ske medans i en oxidativ miljö sker reduktion?
När man menar på att gaser i detta fall har en katalytisk förmåga, hur menar man då? Läst om enzymer som katalysator och vet vad en katalysator är. Men tycker per deffintiin att de INTE borde klassa gaserna i detta fall som katalysator eftersom ex. Vätgas bildade ju organiska molekyler. Dvs blir ju förbrukad i reaktion.
Oj menade fel… läste fel du menar…
Oxidativ miljö: gott om ämnen(n) som kan oxideras. Avge e-
Reducerande miljö: gott om ämnen(n) som kan reduceras. Ta upp e-.
Maddefoppa skrev:Oj menade fel… läste fel du menar…
Oxidativ miljö: gott om ämnen(n) som kan oxideras. Avge e-
Ja, som t ex syrgasen i vår luft.
Reducerande miljö: gott om ämnen(n) som kan reduceras. Ta upp e-.