Redovisa uträkningar med bråk - exempel med pizzan
Frågan lyder: Du delar en jättepizza med dina vänner. Första pers äter 1/6, nästa 1/5 av det som är kvar, sen äts 1/4 , 1/3 o 1/2 av det som blir kvar efter varje minskning. Hur mycket pizza får du?
Min fråga: Hur kan jag effektivisera redovisningen / göra den snyggare?
Min redovisning:
Kan du ge oss en bild på uppgiftstexten ?
Jag tittade på din lösning i går, när du lade ut den i ditt första inlägg.
Du resonerar helt rätt, vad jag kan se, men du berättar inte för läsaren hur du har resonerat.
Det gör din lösning svår att följa.
Hjälp läsaren!
Själv har du säkert fullt klart för dig hur de olika stegen i din lösning hänger ihop, men läsaren måste hela tiden gå tillbaka till uppgiftstexten för att komma på hur du kan ha tänkt, hur du kan ha resonerat när du går från ett steg till nästa i lösningen.
Vill man vara väldigt tydlig skulle man kunna skriva något i den här stilen:
#1 får 1/6 av pizzan. Då är det kvar 5/6 av pizzan.
#2 får 1/5 av 5/6 av pizzan, dvs 1/6 av pizzan.
Då är det kvar 5/6 – 1/6 = 4/6 av pizzan.
#3 får 1/4 av 4/6 av pizzan, dvs 1/6 av pizzan.
Då är det kvar 4/6 – 1/6 = 3/6 av pizzan.
osv...
En mer koncentrerad version kan t ex se ut så här:
#1 får 1/6 av pizzan. Kvar: 5/6.
#2 får 1/5 av 5/6, dvs 1/6. Kvar: 4/6.
#3 får 1/4 av 4/6, dvs 1/6. Kvar: 3/6.
#4 får 1/3 av 3/6, dvs 1/6. Kvar: 2/6.
#5 får 1/2 av 2/6, dvs 1/6. Kvar: 1/6.
#6 får hela biten som är kvar, dvs 1/6.
Bara som exempel, alltså.
Vad säger du om detta?
Rita en bild, så blir det väldigt tydligt.
Tack för förslagen!
Smaragdalena: tror du att det blir tillräckligt tydligt med bara ett cirkeldiagram, eller borde jag göra uträkningar till?
Smaragdalena: tror du att det blir tillräckligt tydligt med bara ett cirkeldiagram, eller borde jag göra uträkningar till?
Du skulle kunna skriva ungefär:
När det är 5/6 kvar är 1/5 av detta lika med 1/6 av hela pizzan. När det är 4/6 kvar är 1/4 av detta lika med 1/6 av hela pizzan och så vidare, så när det är Pelles tur är det 1/6 av hela pizzan kvar (jag kommer inte ihåg exakt hur uppgiften var formulerad, men du fattar nog).
Smaragdalena:
Klarar man av att föra det resonemanget, så har man samtidigt löst uppgiften och då behövs ingen figur. Då är den å andra sidan lätt att rita, dvs när lösningen är känd.
Men att börja med att rita figuren kan inte vara lätt,
när det enda man vet är det som står här i texten:
"Du delar en jättepizza med dina vänner. Första pers äter 1/6, nästa 1/5 av det som är kvar, sen äts 1/4 , 1/3 o 1/2 av det som blir kvar efter varje minskning. Hur mycket pizza får du?"
Det borde stå att pizzan ska delas mellan 6 personer.
Annars blir svaret ett annat :-)
Det är en rolig uppgift!
Inbjuder till generalisering.
PS Man kan säga att Frågaren har fört samma resonemang som du,
men tyvärr helt utan ord, vilket lämnar läsaren i sticket
Om man börjar med att rita en pizza och markerar vad som är 1/6 och därefter delar in resten av pizzan i 5 delar så att nästa person kan få sin femtedel så löser sig resten nästan självt.
Men jag håller med om att det borde stå hur många personer det är på ett tydligare sätt än att du får resen när näst sista personen tagit hälften.
Tack för hjälpen!
Nästa gång jag stöter på en liknande uppgift ska jag rita och skriva hur jag tänkt.