Realexamen våre 1966. Tror ni dagens gymnasister klarar denna uppgift ?
Ja, visst. Det är dock mindre matematik och mer läsförståelse vilket gör det olämpligt enligt vad jag själv tycker och (som tur är) de som bestämmer. Högskoleprovet har dock kvar till viss del denna form av frågor där man förväntas kunna disseminera viktig information från brödtext.
Men, mycket har hänt sedan 60-talet då man inte ens hade miniräknare utan sprang runt med räknestickor och liknande analoga mekanismer. Vad tycker du själv? Tycker du uppgiften är svår?
Jag tror som Ebola att många hade klarat beräkningarna (med miniräknare), men läsförståelsen hade ställt till problem för en hel del.
Nej, inte så svår,, kanske inte så mycket matematik men illustrera väl hur viktigt det är att läsförståelse. Tycker också att det hör till baskunskaper att kunna lösa en sådan här uppgift utan miniräknare. I’ old fashioned 😇
stigge skrev:Nej, inte så svår,, kanske inte så mycket matematik men illustrera väl hur viktigt det är att läsförståelse.
Problemet i detta fall är i min mening också att flera termer och beteckningar som används i texten är gammaldags eller helt utfasade. Det går att begripa vad de menar utan att ha erfarenhet av 60-talets deklarationer men det är också lite som att frågeställaren talar ett annat språk, egentligen.
Tycker också att det hör till baskunskaper att kunna lösa en sådan här uppgift utan miniräknare. I’ old fashioned 😇
Kan du motivera det? Jag tycker man ska lära sig använda de verktyg man i verkligheten kommer ha tillgång till. Att idka huvudräkning eller memorera en gångertabell ser jag som förlegat då det inte tränar något du kommer ha användning av i arbetslivet. Det är samma anledning till att jag uppmuntrar ett större fokus på kurser med datorstöd på civilingenjörsprogram.
Att kunna använda digitala verktyg är givetvis bra och en förutsättning för att kunna arbeta som ingenjör, men det minskar inte nyttan med att snabbt kunna göra ett överslag i huvudet för att kunna bedöma rimligheten i en uträkning.
Det är lätt att tro på en siffra som kommer ur datorn även om den är heltokig. (sisu) Där hjälper en enkel huvudräkning.
För övrigt tog jag realexamen 1966 (som var en av de sista årskurserna) så antagligen skrev jag det här provet, även om jag inte kommer ihåg det.
En del av mina arbetskamrater skulle säga att det är för mycket text...
Om uppgiften. Ja, gymnasister som grupp klarar den om de tar sig tid.
Sedan kommer den vara ett prov på läsförståelse eller rättare sagt tålamod. Som även ni vuxna märker så 'vill' ni/vi inte läsa en lång text och man har förväntningar av att matematikproblem inte ska se ut så här. Bland de som angriper problemet så har vi två grupper (1) de som känner att de måste veta hela vägen genom problemet innan de börjar genom att känna igen det och när de inte ser hela vägen till målet direkt så börjar de inte ens [och de klarar det inte], och (2) de som kan angripa problemet i steg även fast de inte ser hela vägen direkt men vågar börja [jade kommer klara det].
Men det är inte egentligen ett problem i talförståelse och procedurer utan problemet är vilka förväntningar man har om hur matematikproblem 'ska se ut'.
Ebola skrev:
Problemet i detta fall är i min mening också att flera termer och beteckningar som används i texten är gammaldags eller helt utfasade. [...]
Bortsett från att det är tekniskt så är det väl inte så utdaterat förutom 'ortsavdraget'. Vad är udaterat?
Skulle jag beskriva en taxeringsberäkning i ord så skulle det se ut sådär utifall jag skulle vara precis i mitt språk (exempelvis gällande att man bara beskattar beskattningsbar inkomst och inte inkomsten i sig)
Ebola skrev:[...]
Kan du motivera det? Jag tycker man ska lära sig använda de verktyg man i verkligheten kommer ha tillgång till. Att idka huvudräkning eller memorera en gångertabell ser jag som förlegat då det inte tränar något du kommer ha användning av i arbetslivet. Det är samma anledning till att jag uppmuntrar ett större fokus på kurser med datorstöd på civilingenjörsprogram.
Well, räknare ska man såklart använda men de elever som går genom grundskolan utan att ha lärt sig gångertabellen har gjorts en björntjänst. Syftet med att kunna gångertabellen utantill är eftersom memorerad kunskap minskar den kognitiva lasten vid komplicerad problemlösning genom att automatisera steg i hanteringen av information, samt skapar en referensram av förväntningar så att man kan skilja mellan det rimliga och orimliga och göra kontroller.
SeriousCephalopod skrev:Bortsett från att det är tekniskt så är det väl inte så utdaterat förutom 'ortsavdraget'. Vad är udaterat?
Helt rätt, bara det ordet jag reagerade på. Felaktigt att skriva flera men tro mig, om en gymnasieelev ser ett utfasat ord kan det fälla all tro på att man kan förstå.
Skulle jag beskriva en taxeringsberäkning i ord så skulle det se ut sådär utifall jag skulle vara precis i mitt språk (exempelvis gällande att man bara beskattar beskattningsbar inkomst och inte inkomsten i sig)
Något du bör hålla med om är att texten inte är särskilt modern och att det tangerar kanslisvenska vilket är mycket olämpligt i problemformuleringar. Du kanske anser att du skulle uttrycka dig så men det väcker inte någon glädje bland den som ser problemet. Jag föreställer mig en person som pratar snabbt och håller sig för näsan när jag läser texten.
Jag tycker oavsett att detta är betydligt närmre ekonomi och inte matematik. Det påminner om en modern uppgift i det på gymnasienivå. När man disseminerat vad de frågar efter är uppgiften fullständigt trivial rent matematiskt (procentberäkning á högstadiet).
Well...
Alltid tyckt det är spännande med svenskar som börjar en mening med "Well" då det finns så många svenska motsvarigheter så som "Nåja", "Nåväl", "Ptja" eller liknande.
...räknare ska man såklart använda men de elever som går genom grundskolan utan att ha lärt sig gångertabellen har gjorts en björntjänst. Syftet med att kunna gångertabellen utantill är eftersom memorerad kunskap minskar den kognitiva lasten vid komplicerad problemlösning genom att automatisera steg i hanteringen av information, samt skapar en referensram av förväntningar så att man kan skilja mellan det rimliga och orimliga och göra kontroller.
Absolut. Men det är inte baskunskaper från mellanstadiet jag pratar om. Det är gymnasiet vi pratar om där jag ser det som mycket märkligt att examinera huvudräkning och gångertabellen.