behöverhjälpp behöver inte mer hjälp
behöverhjälpp 58
Postad: 11 maj 2022 14:27

Rapportskrivande - globala mål

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska kunna komma igång med denna uppgift. Uppgiften går ut på att jag ska skriva en samhällsrapport på hur mödradödligheten bör minska med hjälp av politisk vilja och hur politiken kan införa. Jag har svårt för att veta vad jag bör skriva och ta med då jag knappast vet hur politisk vilja kan införa. Tacksam för all hjälp!!

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 11 maj 2022 14:55

Ska du skriva en rapport om hur mödradödlighet kan minskas, genom politiska åtgärder?

I sådant fall är några förslag: 

  • Investera i kvalitativ, lättillgänglig mödravård som den gravida mår bra av (vänligt och öppensinnat bemötande, trovärdig personal, lättillgänglig hjälp vid behov).
  • Investera i långsiktiga planer för att ge personer som kan bli gravida kontroll över sina kroppar (preventivmedel, jämställdhet, utbildning).
  • Se mödradödlighet som den katastrof det är, inte som något som är oundvikligt.

Förslagen är svåra att genomföra, men de gör skillnad. :)

behöverhjälpp 58
Postad: 11 maj 2022 15:14

Tack så mycket! Kanske låter dum nu men politik är inte min starka sida. Hur kan politiken införa? Vad är det de kan hjälpa till med för det har jag svårt att förstå. :)

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 12 maj 2022 17:44 Redigerad: 12 maj 2022 17:48

Det beror på vad du vill skriva om.

  • När det gäller mödravård kan politiker kan satsa pengar och engagemang på att bygga ut mödravård, och förbättra dess kvalitet och tillgänglighet. 
  • Gällande kontroll över sina kroppar, brukar det vara effektivt att börja tidigt – genom att införa sex- och samlevnadsutbildning i skolans läroplan (av god kvalitet, ska sägas! "ha inte sex"-läroplanen brukar inte fungera särskilt väl) får barn och unga kunskap om hur de kan förebygga oönskad graviditet och könssjukdomar. Genom att stödja finansiering av preventivmedel (särskilt långsiktigt effektiva sådana), ökar möjligheterna för personer med låg inkomst att få tillgång till exempelvis p-piller, p-stav, spiraler, och liknande.
    • När det gäller jämställdhet är det självklart en enorm fråga i sig, men att främja möjligheterna för (framförallt) kvinnor att utbilda sig (skolplikt är ett sätt att undvika att barn, oavsett kön, tvingas stanna hemma och arbeta) och sedan skaffa arbete (här kan vissa skatteprinciper försvåra eller underlätta, vilket är politiska beslut) ökar självständigheten och därmed möjligheten att bestämma över sin egen kropp.
      • Andra sätt att försöka främja jämställdhet kan vara att stifta och skärpa lagar gällande sexualbrott (om våldtäkt är lagligt inom ett äktenskap, vad säger det om offrets rätt till sin egen kropp?).
      • Det kan handla om att på olika sätt försöka skapa bättre balans mellan, oftast, men inte alltid, kön på arbetsplatser, genom exempelvis kampanjer eller kvotering (den senare är dock klart mer kontroversiell än den förra). 
      • Stifta lagar mot diskriminering, eller avsätta mer budget till att se till att de lagar som finns efterföljs. 
  • Gällande synen på mödradödlighet, är det till viss del en syn som samhället tillsammans har, och det tar tid att ändra på. Men det är också något som en politiker eller regering kan börja med att försöka förändra.
    • Tänk exempelvis på hur vi ser på bilolyckor jämfört med flygplansolyckor idag. Ta exempelvis en flygplansolycka där två personer dött, och jämför det med en bilolycka där två personer dött. Flygplansolyckan brukar få stora rubriker och flera uppslag i stora tidningar, medan bilolyckan (med samma antal dödsoffer!) kanske får en liten notis i samma tidning. Vi har någonstans längs historiens gång börjat se på flygolyckor som oacceptabla, medan bilolyckor är tragiska. 

      Efter en flygolycka blir det enorma pådrag (med all rätt!) – det granskas, intervjuas, utreds, testas, utbildas och åtgärdas. Även olyckor med få dödsoffer får enorma utredningar. Asiana Airlines Flight 214, där tre personer avled (utav drygt 300 ombord), fick en nästan tvåhundra sidor lång rapport om sig, som sammanfattade utredningen, vad som gått fel, samt tre sidor fulla av rekommendationer till olika parter som på olika sätt varit involverade i olyckan (flygbolaget, markpersonal, räddningstjänst, flygplanstillverkaren samt myndigheter som överser utbildningar). Qantas Flight 32, där ingen ens blev skadad (lyckligtvis!), fick en nästan trehundra sidor lång rapport som sammanfattade utredningen, och vad som gått fel (motorn gick sönder, till följd av ett tillverkningsfel). Flera flygbolag bestämde sig snabbt för att ställa in alla flygningar med de flygplan som använde denna typ av motor, tills dess att de hade inspekterat och bytt ut felaktigt tillverkade delar. Även om bilolyckor utreds, är det inte alls på samma sätt, med samma intensitet och mediala uppmärksamhet. Detta säger jag inte för att kritisera de utredningar som görs av flygolyckor – tvärtom! Tänk om vi gjorde sådana utredningar av alla dödliga bilolyckor, och tänk om vi var lika noggranna med rekommendationer efteråt. I Sverige finns Nollvisionen, men den nollvision som i allmänhetens (och andras) ögon som verkar gälla inom flygtrafiken tycks vara mycket starkare. 

      Ser ett samhälle på mödradödlighet som en bilolycka, eller en flygolycka? Om en gravid person avlider vid förlossningen, ses det som fruktansvärt och oacceptabelt, eller som något som tyvärr händer ibland? Självklart är det mer problematiskt att utreda ett sådant dödsfall, eftersom det finns medicinetiska och juridiska regler som utredare måste förhålla sig till, men det går att göra mer övergripande utredningar. Som politiker skulle du exempelvis kunna dra igång en statistisk undersökning, som under året inhämtar information om alla personer som dött i samband med graviditet eller förlossning, samt vad som orsakat dessa dödsfall. Om du sedan varje år utvärderar och sammanfattar orsakerna, och tar fram åtgärder mot de problem som orsakat dödsfallen, samt tydligt och offentligt arbetar för att få igenom dessa åtgärder, då kan du hjälpa till att ändra synen från "bilolycka" till "flygolycka". Det är även vanligt att högt uppsatta politiker besöker anhöriga vid exceptionella händelser (exempelvis terrordåd), men det är inte riktigt en politisk handlingsplan som är lika lätt att utvärdera (även om det såklart går att studera hur exempelvis de anhörigas eller offentlighetens uppfattning av politikern påverkas av sådana gester). 
behöverhjälpp 58
Postad: 12 maj 2022 18:10

Jag skulle inte kunna tacka dig nog för detta!! Förstår mycket mer nu och tack vare din hjälp kan jag äntligen börja med min rapport. Att du gav exempel (det med flyg- och bilolyckor) underlättade enormt mycket. Tack återigen för att du tog din tid till detta! :)

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 12 maj 2022 21:18

Vad roligt att höra! Varsågod! :)

behöverhjälpp 58
Postad: 24 maj 2022 13:31

Hej igen! Jag är inte säker på ifall du kommer kunna se detta men jag har en till fråga angående åtgärderna. Kan det finnas några orsaker till de olika åtgärderna? Är det exempelvis inte möjligt för politiker att investera i mödravård eller hur ligger det egentligen till? 

Svara
Close