Räknar procent
En familj tog ett lån på en halv miljon för att kunna köpa en bostadsrätt.
Årsäntan var 3,0%, men höjdes efter en tid med en halv procentenhet.
a) Hur många procent blev den nya årsräntan?
b) Hur många kronor skall familjen betala per år i ränta efterhöjningen?
c) Hur många procent ökade årsräntan?
Hej!
Jag gjorde dem men jag vet inte att är de rätt eller?!
kan ni hjälpa mig?!
Flyttar tråden från Ma2, där det inte handlar om procenträkning, till Ma1. /Smaragdalena, moderator
a)+b) rätt
c)
Räkna ut vad räntan blir i kr. med 3% ränta. Det är samma räkning som i b) men med 3.0 istället för 3.5.
Hur många procent mer är 17500 kr. (från uppgift b) i förhållande till det just uträknade?
Trinity2:s förslag på lösning på c-uppgiften är korrekt, men onödigt många steg.
Det här räcker:
Smaragdalena skrev:Trinity2:s förslag på lösning på c-uppgiften är korrekt, men onödigt många steg.
Det här räcker:
Det är sant, och smidigt. Dock tänkte jag göra det "pedagogiskt" (i någon mening) och inte så mycket "algebra-magi".
Det är sant, och smidigt. Dock tänkte jag göra det "pedagogiskt" (i någon mening) och inte så mycket "algebra-magi".
Vad menar du med "algebra-magi"? Magi är när man försöker få någon att tro att det är något annat som händer än det som verkligen händer. Algebra är snarare tvärtom, tycker jag. Dessutom är det ingen algebra inblandat i det jag räknar, bara ren aritmetik (d v s räkning med siffror, till skillnad från räkning med bokstäver).
Smaragdalena skrev:Det är sant, och smidigt. Dock tänkte jag göra det "pedagogiskt" (i någon mening) och inte så mycket "algebra-magi".
Vad menar du med "algebra-magi"? Magi är när man försöker få någon att tro att det är något annat som händer än det som verkligen händer. Algebra är snarare tvärtom, tycker jag. Dessutom är det ingen algebra inblandat i det jag räknar, bara ren aritmetik (d v s räkning med siffror, till skillnad från räkning med bokstäver).
För en 9:e-klassare är procentuell ökning av procent näst intill "magi". Det är, IMO, abstrakt som det är och behöver ej ytterligare abstraktion, tvärtom en stabil "grund" att stå på. Man kan driva matematik till sin yttersta spets, och ev. offra pedagogik på vägen, beroende på elevens nivå.
Om någonting ökar från 3 till 3,5 så kan jag möjligen tänka mig att det är lättare att räkna ut ökningen som 0,5/3 istället. Det viktiga är att lära sig att %-enheter är baserade på det gamla procenttalet, inte på helheten. Det är skrämmande ofta man hör folk göra fel på det, förmodligen för att "procentenheter" är ett mycket längre ord än bara "procent".
Tack för att ni hjälpte mig🙏🏼🙏🏼🙏🏼🌹🌹🌹