2 svar
144 visningar
Maha20 behöver inte mer hjälp
Maha20 153
Postad: 1 okt 2021 16:48

Räkna ut sträcka i en kaströrelse.

Om man ska ta reda på vart t.ex. en kula träffar marken sätter man ju y=0 (då y är 0 när kulan träffar marken) i rörelseformeln för y-led för att sedan bryta ut tiden. Tiden man får lägger man sedan in i rörelseformen för x-led för att få fram vart kulan träffar marken.

MEN, jag har alltid lärt mig att att man ska sätta origo, alltså y=0, där kulan startar. Hur kan man då sätta y=0 när den kulan träffar marken. Det hänger ju inte ihop?

Jag hoppas jag gjorde det förståeligt. 

Maha20 153
Postad: 1 okt 2021 16:52

Vill tillägga att det är ett vågrätt kast jag pratar om:

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 1 okt 2021 18:01 Redigerad: 1 okt 2021 18:08

Du väljer själv var du vill lägga origo.

Det enda som då ändras är värdet av x0 och y0.

Vi säger att kulans startpunkt är 5 meter ovan mark och du vill ta reda på när kulan träffar marken.

  • Om du lägger origo i marknivå så blir y0 = 5 och du vill då ta reda på när y = 0.
  • Om du istället lägger origo vid kulans startpunkt så blir y0 = 0 och du vill då ta reda på när y = -5.

===============

Kommentar: I båda fallen har du valt att positiv y-riktning är uppåt och då blir accelerationen i y-led -9,82 m/s2. Men det går utmärkt att istället låta positiv y-riktning vara neråt, men då blir acvelerationen i y-led 9,82 m/s2

Svara
Close