69 svar
1258 visningar
hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 13:25 Redigerad: 15 okt 2017 13:28

Räkna ut omkretsen på rektangeln.

1I en rektangel är en sida 6,2 cm och diagonalen 12 cm. Räkna ut omkretsen på rektangeln.

2 0,1. (60-) - 10/0,5 + 3^0 

3 Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)

storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm

A diagonalen på den

B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )

 

 

Kan man få hjälp`?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 13:57 Redigerad: 15 okt 2017 13:57
hjälpmignuuuuu skrev :

1I en rektangel är en sida 6,2 cm och diagonalen 12 cm. Räkna ut omkretsen på rektangeln.

2 0,1. (60-) - 10/0,5 + 3^0 

3 Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)

storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm

A diagonalen på den

B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )

 

 

Kan man få hjälp`?

Om en rektangel delas på mitten av en diagonal så bildas 2 rätvinkliga trianglar. Du har då hypotenusan till triangeln och ena sidan. Hur tar man reda på den sista sidan ?

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 14:02

ingen aning :P

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 14:28
hjälpmignuuuuu skrev :

ingen aning :P

Har ni inte gått igenom Phytagoras sats?

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 15:08

Jo Men fattar inte vd du menar

jonis10 1919
Postad: 15 okt 2017 16:42 Redigerad: 15 okt 2017 16:43

Hej

Om vi kallar sidan som är 6,2 cm för a dvs ena kateten och den andra kateten b. Vi vet också att diagonalen som är hypotenusan kan vi kalla för c. Vi vet följande samband:

a2+b2=c2

Där vi söker b, eftersom den totala omkretsen är 2a+2b .

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 16:58

 vad blir svaret? hur ska man göra? fattar inte ett *** :(

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 17:04
hjälpmignuuuuu skrev :

 vad blir svaret? hur ska man göra? fattar inte ett *** :(

 
väldigt fult ritat men det funkar :P 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 okt 2017 17:07

Du vet längden på en katet och på hypotenusan. Sätt in de värdena i Pythagoras sats. Att lösa ut b2 b^2 ur den ekvationen tror jag man skall klara redan i nian, och sedan behöver du en miniräknare för att kunna beräkna b. När du vet både a och b kan du beräkna omkretsen.

Försök själv nu, det är inte meningen att någon annan skall gära uppgiften åt dig!

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 17:08

Försök att ställa rätt fråga istället, specifiera vad det är du inte förstår. Ingen brådska, vi hjälper dig tills du förstår. Fråga på bara.

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 17:58

 1 0,1. (60-) - 10/0,5 + 3^0 , fattar inte varför det är en punkt efter ettan... förstår inte riktigt detta helt o hållet...

 2 Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1) blir det bara 23 / -13 = 1.76?

storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm

A diagonalen på den, bara o rita och mäta diagonalen? ( 33 cm dem långa sidorna och 21 kortsidorna) 

B storleken i tum (1 tum är 2.5cm ) är det area då? typ 33 x 22? 726 / 2.5 = 290 ish?

tror jag förstår rektangeln iaf

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 okt 2017 18:00

Om du har frågor om andra uppgifter, så skapa en ny tråd till varje uppgift - det blir jätterörigt annars.

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 18:03

skrev i inlägget, men dessa är allt

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 15 okt 2017 18:09

Har du flera olika frågor, så gör flera olika trådar. Bildskärmen är en annan uppgift.De som står som 2 och 3 är ofullständiga frågor.

Har du lyckats lösa uppgiften om rektangeln där den ena sidan är 6,2 cm och diagonalen är 12 cm? Har du fått fram omkretsen?

Bubo 7323
Postad: 15 okt 2017 18:11

De uppgifter som du NU kallar 1 och 2 skulle jag vilja se skrivna med ekvationseditorn, för att begripa dem.

Fråga A: Du förväntas nog använda Pythagoras.

B: Nej, man menar samma diagonal, men mätt i tum och inte centimeter.

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 20:54

mattepapput är svaret 10.2 ?

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 20:58

Btw där är dem jag inte förstår riktigt

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 21:00 Redigerad: 15 okt 2017 21:00
hjälpmignuuuuu skrev :

mattepapput är svaret 10.2 ?

122-(6,2)2=144-40,96=103,0410,15

om man ska svara "exakt" så är svaret 103,04

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 21:01
hjälpmignuuuuu skrev :

Btw där är dem jag inte förstår riktigt

Kan du ta en tydligare bild på allting så man ser mer tack. Det ser ut som att det fattas lite i början. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 21:52

Fattas inget i början, det är det som står

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 21:54

Vänta omkretsen på rektangeln blir då alltså 10.15 + 10.15 + 6.2 + 6.2?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 21:56
hjälpmignuuuuu skrev :

Vänta omkretsen på rektangeln blir då alltså 10.15 + 10.15 + 6.2 + 6.2?

103,04 + 103,04 + 6,2 + 6,2 Japp. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 21:57

Yes tack! Men också dem andra 2, hur gör man?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 21:58
hjälpmignuuuuu skrev :

Fattas inget i början, det är det som står

0,1(-60)-100,5+30 Finns lite olika sätt att förenkla detta på. Jag hade skrivit om alla decimaltal i bråkform först. Tillexempel 0,1 = 110

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:06

Men 0,1 (-60), tar man inget där? Asså fattar inte, ingen plus eller ngn ting, vad gör man med dem? Och hur länge är du online till hjälp 

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:10
hjälpmignuuuuu skrev :

Men 0,1 (-60), tar man inget där? Asså fattar inte, ingen plus eller ngn ting, vad gör man med dem? Och hur länge är du online till hjälp 

Kan väl sitta kvar ett tag antar jag. 
Om det inte står någonting så betyder det multiplikation. Tillexempel BA Det betyder B*A Eller om det bara är paranteser (1)(1) då är det också gånger, alltså (1)*(1)

det står alltså 0,1·(-60)-100,5+300,1·(-60)               -10                    +30

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:16

6-21 = 15, har jag fel?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:17
hjälpmignuuuuu skrev :

6-21 = 15, har jag fel?

Ja. Hur kom du fram till det? 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:18

Aha /60, får tänka igen

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:21
hjälpmignuuuuu skrev :

Aha /60, får tänka igen

Nej, 6-21 =-15 inte 15 men det är ändå fel väg. Titta här: 0,1(-60)-100,5+30110(-60)-1012+30-6010-20+30

Förstår du hur det blir så ? 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:21

-6 - 21= -27?  

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:22

Får se, 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:24

-6 - 20 + 1 = -25?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:25
hjälpmignuuuuu skrev :

-6 - 21= -27?  

-6 är rätt sedan står det -20.

-6 -20 = -26 och den sista termen + 30

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:25
hjälpmignuuuuu skrev :

-6 - 20 + 1 = -25?

Rätt! Vet du varför allt upphöjt till 0 blir 1 förresten? 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:26

Nja minns ej varför men vet att det är så,  fattar dock inte hur du fick det till 60/10 - 20 + 3^0

Bubo 7323
Postad: 15 okt 2017 22:29

Det stämmer.

Punkten framför (-60) som verkar vara ett multiplikationstecken ser väldigt konstig ut. När man skriver multiplikation som en punkt skall den skrivas högre upp, inte så långt ner som man skriver punkt efter en mening.

Jämför

6·7=42   Snyggt och lättläst

med

6 . 7 = 42   Ser inte alls lika bra ut.

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:35 Redigerad: 15 okt 2017 22:37
hjälpmignuuuuu skrev :

Nja minns ej varför men vet att det är så,  fattar dock inte hur du fick det till 60/10 - 20 + 3^0

Okej, då tar vi ett steg i taget. allt upphöjt till 0 ger 1-> 1=xnxnpotens regel för division xn-n=x0


som jag sa tidigare så omvandlar jag allt som står i decimalform till bråkform

TERM 1
 0,1(-60) eftersom att 0,1=110 så skriver jag det så istället och då står det 110(-60) eller så står det också 110·-601 när det är två bråk multiplicerat med varandra så tar man bara täljare*nämnare i vårt fall så får vi då -60·110·1=-6010=-6010 men du kan också skriva 1(-60)10·1=-6010=-6010


TERM 2
-100,5  eftersom att 0,5=12  skriver vi 1012 nu får vi lösa detta dubbelbråketfinns lite olika sätt men ett väldigt enkelt sätt är att förlänga det översta bråketmed nämnaren som ligger längst ner såhär: 10·21·22=de röda tvåorna tar ut varandra för det blir 1  återstår 10·21=201=20


hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:46

0,1(−60)−10/0,5+3^0

Jag förstår hur du gör nu men kan man inte bara vara lat o göra såhär.

-6 - 20 +1

asså bara att räkna att 0.5 X 20 = 10  etc

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:47

I huvudet

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:49
hjälpmignuuuuu skrev :

0,1(−60)−10/0,5+3^0

Jag förstår hur du gör nu men kan man inte bara vara lat o göra såhär.

-6 - 20 +1

asså bara att räkna att 0.5 X 20 = 10  etc

Om du är bra på huvudräkning och ser direkt att 100,5=20 så kan du ju göra så. Poängen är att skriva ihop allt som står till ett enda värde. tillexempel som om det skulle stå 3*5 + 2-2. Men det är bra att kunna dubbelbråks lösning och omvandling för att det skulle kunna vara svårare tal som står. Men ja för all del, sålänge du löser det och får rätt kör på. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:53

Tack! Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)

3 + 20 /  -13

 

23 / -13 

-2.3 ? :D

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 22:56
hjälpmignuuuuu skrev :

Tack! Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)

3 + 20 /  -13

 

23 / -13 

-2.3 ? :D

9+20-10-3=23-13=-2313-1,77 sista uträkningen var fel men helt rätt arnars. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 22:59

Så om det blir 23 / -13  blir det

- 23/13, är det alltid så? Om inte hur vet man när? Vad gör minus tecknet där? 

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:02
hjälpmignuuuuu skrev :

Så om det blir 23 / -13  blir det

- 23/13, är det alltid så? Om inte hur vet man när? Vad gör minus tecknet där? 

-2313=-2313=23-13 spelar absolut ingen roll vart minus tecknet står. Jag bara gjorde så för att det ska se lite finare ut. Men det spelar ingen roll. Man liksom bryter ut minus tecknet om det står utanför bråket. (-23)(13)=-2313=(23)(-13)

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:04

Oh okey nu ser jag! Tack så jätte mycket! En sista sak om du orkar haha!

 

storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )

 

Diagonalen är bara att mäta när man ritar i guess? 

 

Men b, hur gör man?

Bubo 7323
Postad: 15 okt 2017 23:04

" Gånger går före plus", dvs multiplikation och division har företräde framför addition och subtraktion.

Räkna först 20/(-10), addera sedan 3 + (-2) + (-3)

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:15 Redigerad: 15 okt 2017 23:15
hjälpmignuuuuu skrev :

Oh okey nu ser jag! Tack så jätte mycket! En sista sak om du orkar haha!

 

storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )

 

Diagonalen är bara att mäta när man ritar i guess? 

 

Men b, hur gör man?

Nej, återigen ska du använda phytagoras sats. Försök en gång. Försök med A. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:18

Har ej papper på mig, och ligger i sängen. Har faktiskt ingen aning hur jag ska få ut diagonalen

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:19

Aha jo jag vet nog, ska test

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:19

39.1?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:20 Redigerad: 15 okt 2017 23:21
hjälpmignuuuuu skrev :

Har ej papper på mig, och ligger i sängen. Har faktiskt ingen aning hur jag ska få ut diagonalen

Det underlättar massor att rita, specielt om man är ny på sånt här. 
du kan se att det återigen bildas 2 rätvinkliga trianglar.. Phytagoras sats igen 

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:21
hjälpmignuuuuu skrev :

39.1?

Japp, rätt. bra jobbat! 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:22

Sen B?

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:22

Tack!

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:23

290,4? Eller har ingen sning

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:23 Redigerad: 15 okt 2017 23:24
hjälpmignuuuuu skrev :

Sen B?

Om ena sidan är 21cm och 1 tum = 2,5cm hur många tum är då 21cm

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:24

Ahaa, 8,4

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:25
hjälpmignuuuuu skrev :

Ahaa, 8,4

Japp, sen gör du samma sak bara fast i måttet tum istället. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:28

Omkrets då? Sånt fattar jag inte. Eller är det bara 8,4 och 13,2

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:29

Menar vad menas med storlek

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:29 Redigerad: 15 okt 2017 23:29
hjälpmignuuuuu skrev :

Omkrets då? Sånt fattar jag inte. Eller är det bara 8,4 och 13,2

om det är en rektangel så vet du ju att 2 sidor är 8,4 och 2 sidor är 13,2   omkretsen är längden på rektangelns sidor 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:30

Vet vad omkrets är, men storlek? Hur får man storlek? Vad är storlek?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:30
hjälpmignuuuuu skrev :

Menar vad menas med storlek

storleken i tum på bildskärmen är 8,4 tum och 13,2 tum

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:31 Redigerad: 15 okt 2017 23:32
hjälpmignuuuuu skrev :

Vet vad omkrets är, men storlek? Hur får man storlek? Vad är storlek?

Uppgiften är dåligt formulerad men dom menar "Ange skärmens storlek i tum" 
Dom anger skärmens storlek i centimeter som du kan se. 

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:32

Så svaret är  8,4 och  13,2 ist för 33 o 21 helt enkelt?

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:33
hjälpmignuuuuu skrev :

Så svaret är  8,4 och  13,2 ist för 33 o 21 helt enkelt?

Ja.

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:35

Tack!! Kung e du

Korra 3798
Postad: 15 okt 2017 23:36
hjälpmignuuuuu skrev :

Tack!! Kung e du

Japp, rätt där också.

hjälpmignuuuuu 37 – Fd. Medlem
Postad: 15 okt 2017 23:37

😂😂

Svara
Close