Räkna ut omkretsen på rektangeln.
1I en rektangel är en sida 6,2 cm och diagonalen 12 cm. Räkna ut omkretsen på rektangeln.
2 0,1. (60-) - 10/0,5 + 3^0
3 Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)
storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )
Kan man få hjälp`?
hjälpmignuuuuu skrev :1I en rektangel är en sida 6,2 cm och diagonalen 12 cm. Räkna ut omkretsen på rektangeln.
2 0,1. (60-) - 10/0,5 + 3^0
3 Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)
storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )
Kan man få hjälp`?
Om en rektangel delas på mitten av en diagonal så bildas 2 rätvinkliga trianglar. Du har då hypotenusan till triangeln och ena sidan. Hur tar man reda på den sista sidan ?
ingen aning :P
hjälpmignuuuuu skrev :ingen aning :P
Har ni inte gått igenom Phytagoras sats?
Jo Men fattar inte vd du menar
Hej
Om vi kallar sidan som är 6,2 cm för dvs ena kateten och den andra kateten . Vi vet också att diagonalen som är hypotenusan kan vi kalla för . Vi vet följande samband:
Där vi söker , eftersom den totala omkretsen är .
vad blir svaret? hur ska man göra? fattar inte ett *** :(
hjälpmignuuuuu skrev :vad blir svaret? hur ska man göra? fattar inte ett *** :(
väldigt fult ritat men det funkar :P
Du vet längden på en katet och på hypotenusan. Sätt in de värdena i Pythagoras sats. Att lösa ut ur den ekvationen tror jag man skall klara redan i nian, och sedan behöver du en miniräknare för att kunna beräkna b. När du vet både a och b kan du beräkna omkretsen.
Försök själv nu, det är inte meningen att någon annan skall gära uppgiften åt dig!
Försök att ställa rätt fråga istället, specifiera vad det är du inte förstår. Ingen brådska, vi hjälper dig tills du förstår. Fråga på bara.
1 0,1. (60-) - 10/0,5 + 3^0 , fattar inte varför det är en punkt efter ettan... förstår inte riktigt detta helt o hållet...
2 Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1) blir det bara 23 / -13 = 1.76?
storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den, bara o rita och mäta diagonalen? ( 33 cm dem långa sidorna och 21 kortsidorna)
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm ) är det area då? typ 33 x 22? 726 / 2.5 = 290 ish?
tror jag förstår rektangeln iaf
Om du har frågor om andra uppgifter, så skapa en ny tråd till varje uppgift - det blir jätterörigt annars.
skrev i inlägget, men dessa är allt
Har du flera olika frågor, så gör flera olika trådar. Bildskärmen är en annan uppgift.De som står som 2 och 3 är ofullständiga frågor.
Har du lyckats lösa uppgiften om rektangeln där den ena sidan är 6,2 cm och diagonalen är 12 cm? Har du fått fram omkretsen?
De uppgifter som du NU kallar 1 och 2 skulle jag vilja se skrivna med ekvationseditorn, för att begripa dem.
Fråga A: Du förväntas nog använda Pythagoras.
B: Nej, man menar samma diagonal, men mätt i tum och inte centimeter.
mattepapput är svaret 10.2 ?
Btw där är dem jag inte förstår riktigt
hjälpmignuuuuu skrev :mattepapput är svaret 10.2 ?
om man ska svara "exakt" så är svaret
hjälpmignuuuuu skrev :Btw där är dem jag inte förstår riktigt
Kan du ta en tydligare bild på allting så man ser mer tack. Det ser ut som att det fattas lite i början.
Fattas inget i början, det är det som står
Vänta omkretsen på rektangeln blir då alltså 10.15 + 10.15 + 6.2 + 6.2?
hjälpmignuuuuu skrev :Vänta omkretsen på rektangeln blir då alltså 10.15 + 10.15 + 6.2 + 6.2?
Japp.
Yes tack! Men också dem andra 2, hur gör man?
hjälpmignuuuuu skrev :Fattas inget i början, det är det som står
Finns lite olika sätt att förenkla detta på. Jag hade skrivit om alla decimaltal i bråkform först. Tillexempel 0,1 =
Men 0,1 (-60), tar man inget där? Asså fattar inte, ingen plus eller ngn ting, vad gör man med dem? Och hur länge är du online till hjälp
hjälpmignuuuuu skrev :Men 0,1 (-60), tar man inget där? Asså fattar inte, ingen plus eller ngn ting, vad gör man med dem? Och hur länge är du online till hjälp
Kan väl sitta kvar ett tag antar jag.
Om det inte står någonting så betyder det multiplikation. Tillexempel BA Det betyder B*A Eller om det bara är paranteser (1)(1) då är det också gånger, alltså (1)*(1)
det står alltså
6-21 = 15, har jag fel?
hjälpmignuuuuu skrev :6-21 = 15, har jag fel?
Ja. Hur kom du fram till det?
Aha /60, får tänka igen
hjälpmignuuuuu skrev :Aha /60, får tänka igen
Nej, 6-21 =-15 inte 15 men det är ändå fel väg. Titta här:
Förstår du hur det blir så ?
-6 - 21= -27?
Får se,
-6 - 20 + 1 = -25?
hjälpmignuuuuu skrev :-6 - 21= -27?
-6 är rätt sedan står det -20.
-6 -20 = -26 och den sista termen
hjälpmignuuuuu skrev :-6 - 20 + 1 = -25?
Rätt! Vet du varför allt upphöjt till 0 blir 1 förresten?
Nja minns ej varför men vet att det är så, fattar dock inte hur du fick det till 60/10 - 20 + 3^0
Det stämmer.
Punkten framför (-60) som verkar vara ett multiplikationstecken ser väldigt konstig ut. När man skriver multiplikation som en punkt skall den skrivas högre upp, inte så långt ner som man skriver punkt efter en mening.
Jämför
Snyggt och lättläst
med
6 . 7 = 42 Ser inte alls lika bra ut.
hjälpmignuuuuu skrev :Nja minns ej varför men vet att det är så, fattar dock inte hur du fick det till 60/10 - 20 + 3^0
Okej, då tar vi ett steg i taget. allt upphöjt till 0 ger 1->
som jag sa tidigare så omvandlar jag allt som står i decimalform till bråkform
TERM 1
eftersom att så skriver jag det så istället och då står det eller så står det också när det är två bråk multiplicerat med varandra så tar man bara täljare*nämnare i vårt fall så får vi då men du kan också skriva
TERM 2
0,1(−60)−10/0,5+3^0
Jag förstår hur du gör nu men kan man inte bara vara lat o göra såhär.
-6 - 20 +1
asså bara att räkna att 0.5 X 20 = 10 etc
I huvudet
hjälpmignuuuuu skrev :0,1(−60)−10/0,5+3^0
Jag förstår hur du gör nu men kan man inte bara vara lat o göra såhär.
-6 - 20 +1
asså bara att räkna att 0.5 X 20 = 10 etc
Om du är bra på huvudräkning och ser direkt att så kan du ju göra så. Poängen är att skriva ihop allt som står till ett enda värde. tillexempel som om det skulle stå 3*5 + 2-2. Men det är bra att kunna dubbelbråks lösning och omvandling för att det skulle kunna vara svårare tal som står. Men ja för all del, sålänge du löser det och får rätt kör på.
Tack! Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)
3 + 20 / -13
23 / -13
-2.3 ? :D
hjälpmignuuuuu skrev :Tack! Roten ur 9 + 20 / (-10) +(-3^1)
3 + 20 / -13
23 / -13
-2.3 ? :D
sista uträkningen var fel men helt rätt arnars.
Så om det blir 23 / -13 blir det
- 23/13, är det alltid så? Om inte hur vet man när? Vad gör minus tecknet där?
hjälpmignuuuuu skrev :Så om det blir 23 / -13 blir det
- 23/13, är det alltid så? Om inte hur vet man när? Vad gör minus tecknet där?
spelar absolut ingen roll vart minus tecknet står. Jag bara gjorde så för att det ska se lite finare ut. Men det spelar ingen roll. Man liksom bryter ut minus tecknet om det står utanför bråket.
Oh okey nu ser jag! Tack så jätte mycket! En sista sak om du orkar haha!
storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )
Diagonalen är bara att mäta när man ritar i guess?
Men b, hur gör man?
" Gånger går före plus", dvs multiplikation och division har företräde framför addition och subtraktion.
Räkna först 20/(-10), addera sedan 3 + (-2) + (-3)
hjälpmignuuuuu skrev :Oh okey nu ser jag! Tack så jätte mycket! En sista sak om du orkar haha!
storleken på en bildskärm är 33cm och 21cm
A diagonalen på den
B storleken i tum (1 tum är 2.5cm )
Diagonalen är bara att mäta när man ritar i guess?
Men b, hur gör man?
Nej, återigen ska du använda phytagoras sats. Försök en gång. Försök med A.
Har ej papper på mig, och ligger i sängen. Har faktiskt ingen aning hur jag ska få ut diagonalen
Aha jo jag vet nog, ska test
hjälpmignuuuuu skrev :Har ej papper på mig, och ligger i sängen. Har faktiskt ingen aning hur jag ska få ut diagonalen
Det underlättar massor att rita, specielt om man är ny på sånt här.
du kan se att det återigen bildas 2 rätvinkliga trianglar.. Phytagoras sats igen
hjälpmignuuuuu skrev :39.1?
Japp, rätt. bra jobbat!
290,4? Eller har ingen sning
hjälpmignuuuuu skrev :Sen B?
Om ena sidan är 21cm och 1 tum = 2,5cm hur många tum är då 21cm ?
Ahaa, 8,4
hjälpmignuuuuu skrev :Ahaa, 8,4
Japp, sen gör du samma sak bara fast i måttet tum istället.
Omkrets då? Sånt fattar jag inte. Eller är det bara 8,4 och 13,2
Menar vad menas med storlek
hjälpmignuuuuu skrev :Omkrets då? Sånt fattar jag inte. Eller är det bara 8,4 och 13,2
om det är en rektangel så vet du ju att 2 sidor är 8,4 och 2 sidor är 13,2 omkretsen är längden på rektangelns sidor
Vet vad omkrets är, men storlek? Hur får man storlek? Vad är storlek?
hjälpmignuuuuu skrev :Menar vad menas med storlek
storleken i tum på bildskärmen är 8,4 tum och 13,2 tum
hjälpmignuuuuu skrev :Vet vad omkrets är, men storlek? Hur får man storlek? Vad är storlek?
Uppgiften är dåligt formulerad men dom menar "Ange skärmens storlek i tum"
Dom anger skärmens storlek i centimeter som du kan se.
Så svaret är 8,4 och 13,2 ist för 33 o 21 helt enkelt?
hjälpmignuuuuu skrev :Så svaret är 8,4 och 13,2 ist för 33 o 21 helt enkelt?
Ja.
Tack!! Kung e du
hjälpmignuuuuu skrev :Tack!! Kung e du
Japp, rätt där också.