Räkna ut friktionstalet
Fattar i princip det mesta men det enda jg inte förstår är på b) varför man ska subtrahera friktionskraften och paralellkraften med varandra i facit, borde de inte adderas då båda saktar ner fordonet när den accelerar uppåt?
Vad skulle hända utan friktion?
Pieter Kuiper skrev:Vad skulle hända utan friktion?
Den skulle glidit neråt eller?
Precis. Så för att ta sig upp måste det finnas en kraft uppåt. Och den ges av däckens grepp på asfalten.
(Ja, detta är lite förvirrande, och det finns en del fysiktexter som skriver fel. Det är lite annat än för standardexempel som klossar eller lådor som man drar uppför med en lina.)
Pieter Kuiper skrev:Precis. Så för att ta sig upp måste det finnas en kraft uppåt. Och den ges av däckens grepp på asfalten.
(Ja, detta är lite förvirrande, och det finns en del fysiktexter som skriver fel. Det är lite annat än för standardexempel som klossar eller lådor som man drar uppför med en lina.)
aha för vi höll precis på med kraftkapitlet och då kom det en liknande uppgift fast de gällde en kloss och lina och då skulle man addera krafterna så jag tänkte att det var samma här, men tydligen inte :/
I verkligheten finns förmodligen en friktionskraft som saktar ner bilen, nämligen rullfriktion (som kommer delvis av att däcket deformeras när bilen rullar).
Klossar är stela kroppar, där är det lätt. Samma med en bil som bromsar.
Bilar, cyklar och människor som accelererar eller går uppför backar är inte stela kroppar. Det finns interna krafter och energikällor och rörelser och vridmoment. Det är förvirrande för eleverna att skolan utan diskussion tillämpar den enkla modellen på mer komplicerade situationer.