4 svar
463 visningar
Dani163 1035
Postad: 21 mar 2022 02:45

Räkna ut bromsande kraft

Så jag tänker att man behöver använda sig utav formeln W = F×l, där W är bromsarbetet, F är bromskraften, resultanten till krafterna från vägen som ”drar bakåt” i däcken, och l är bromssträckans längd. Jag har gjort ett försök i att rita grafen så som jag har tolkat det:

I en v-t graf kan man hitta bromssträckan genom att ta arean under grafen, så (11.719*25)/2=146.4875m≈0,15km.

Så l är alltså ungefär 0,15km. F kan vi få ut genom att multiplicera massa med tyngdfaktorn 9,82m/ssom ger oss:

F = 1600kg×9,82m/s² = 15712 kg×m/s²

W blir då 15712 kg×m/s² × 146.4875m = 2301611.6kg/s² ≈ 2,3×10⁶kg×s⁻² 

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

ItzErre 1575
Postad: 21 mar 2022 06:28

9.82 är ej relevant i denna uppgiften 

Vi vet att f=ma

Vad är formeln för acceleration 

D4NIEL 2933
Postad: 21 mar 2022 13:44

Din v-t graf har blivit lite fel. Tänk på att sluthastigheten vid tiden t=7.5s är 9m/s, så du ska bara beräkna arean under grafen fram till t=7.5s

Arean av det bruna området är sträckan 127.5m. Nu kan du använda att skillnaden i rörelseenergi (från 25m/s till 9m/s) ska vara lika med bromskraften gånger vägen.

Dani163 1035
Postad: 21 mar 2022 17:03 Redigerad: 21 mar 2022 17:03
D4NIEL skrev:

Din v-t graf har blivit lite fel. Tänk på att sluthastigheten vid tiden t=7.5s är 9m/s, så du ska bara beräkna arean under grafen fram till t=7.5s

Arean av det bruna området är sträckan 127.5m. Nu kan du använda att skillnaden i rörelseenergi (från 25m/s till 9m/s) ska vara lika med bromskraften gånger vägen.

Eftersom denna uppgift tillhör en kapitel innan vi lär oss om Newtons andra lag, har vi fått veta att bromsarbetet beräknas med formen W = F×l, där F är bromskraften, det vill säga resultanten till krafterna från vägen som drar bakåt i däcken, och l är bromssträckans längd.

l = 127.5m

W = ?

F = 1600kg×9.82m/s²

Har jag rätt i att vi har fått ut den genomsnittliga medelhastigheten på grafen?

Sen tänker jag att W, det vill säga bromsarbetet, kan beräknas genom skillnaden i rörelseenergin i slutet och början. 

W = ∆Ek= (1600×(25)² - 1600×(9)²)/2 = 64800J

F = W/l 

F = 64800J/127.5m = 508,235N ≈ 0,50kN

Vad tycker du?

D4NIEL 2933
Postad: 21 mar 2022 17:21 Redigerad: 21 mar 2022 17:26
Dani163 skrev:

Eftersom denna uppgift tillhör en kapitel innan vi lär oss om Newtons andra lag, har vi fått veta att bromsarbetet beräknas med formen W = F×l, där F är bromskraften, det vill säga resultanten till krafterna från vägen som drar bakåt i däcken, och l är bromssträckans längd.

Ja, det stämmer!

Men sen nämner du plötsligt att F=m·gF=m\cdot g vilket är tyngdkraften, en kraft vi inte behöver i den här uppgiften. Tyngdkraften kan vi använda i senare uppgifter när vi räknar med något som heter friktionskoefficient.

Har jag rätt i att vi har fått ut den genomsnittliga medelhastigheten på grafen?

Ja, i någon mening är sträckan resultatet av medelhastigheten, om du tittar i din formelsamling ser du att det finns en formel som ser ut så här

s=v+v02t\displaystyle s=\frac{v+v_0}{2}t

Vilket alltså är medelhastigheten gånger tiden.

Sen tänker jag att W, det vill säga bromsarbetet, kan beräknas genom skillnaden i rörelseenergin i slutet och början. 

W = ∆Ek= (1600×(25)² - 1600×(9)²)/2 = 64800J

F = W/l 

F = 64800J/127.5m = 508,235N ≈ 0,50kN

Vad tycker du?

Det här är helt rätt tänkt men du har slarvat när du slagit på miniräknaren tror jag

ΔEk=m2(v02-v2)435kJ\Delta E_k=\frac{m}{2}(v_0^2-v^2)\approx 435kJ

Det gör också att kraften blir betydligt större. Kanske glömde du att kvadrera någon av hastigheterna?

Svara
Close