12 svar
53 visningar
AuroraEnchant1a behöver inte mer hjälp
AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 01:09

Q:s koordinater

Vilka koordinater har Q om P = (a,b)

Kom först fram till att det var (-a,b) , men koordinaterna är antagligen (-b,a) ? varför

Du kan använda att trianglarna OQR och OPS är kongruenta.

AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 01:29 Redigerad: 8 sep 01:30

Om jag har tänkt rätt ?

Det beror på vad du menar med a och -b i triangeln OQR.

Om du menar att detta avser sidlängder så stämmer det inte eftersom båda sidlängderna måste vara positiva tal. Sidlängderna är alltså a och b, precis som i triangel OPS.

Men det stämmer att eftersom ströckan OR har längden b och sträckan RQ har längden a så har punkten Q koordinaterna (-b, a).

AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 14:26

Sidlängderna kommer vara a och b i båda trianglarna eftersom de är kongruenta men för  koordinaterna måste man utfå från att triangel OQR ligger i andra kvadranten och därför måste ha negativt cosinus värde och ett positivt sinus värde,, är det rätt tänkt här

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 8 sep 14:51 Redigerad: 8 sep 14:52

Ja, eller helt enkelt att

  • eftersom avståndet mellan O och R är b så framgår det av bilden att den horisontella koordinaten för punkt Q är -b.
  • eftersom avstånder mellan R och Q är a så framgår det av bilden att den vertikala koordinaten för punkt Q är a.
AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 14:59

Okej yes sedan är det bara att tänka på vilken kvadrant man befinner sig i när man väl har identifierat koordinaterna om man tex har ett -b eller -a osv.. 

 

En fråga, när man får en sån uppgift är det alltid enklare att rita upp två trianglar för i den ursprungliga bilden så skulle man inte enkelt kunna komma fram till svaret om man inte hade ritat trianglar, och sedan utgåt från att de är kongruenta vilket underlättar mer?

Det är nog olika för olika människor, alla tänker inte på samma sätt.

AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 17:54

Tydligen, men det finns olika metoder med andra ord.

Yngve 40278 – Livehjälpare
Postad: 8 sep 17:57 Redigerad: 8 sep 17:58

Tanken med den här uppgiften är att skapa förståelse för hur sinus- och cosinusutteyck relaterar till varandra.

Du behöver inte lära dig dessa samband utantill, de står angivna i formelbladet.

AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 17:58

Okej tackk

Fel av mig, de står inte i formelbladet för Matte 4.

AuroraEnchant1a 197
Postad: 8 sep 18:01

Aa märkte också det.

Svara
Close