Pumpa däck
Hej
varför är det en bra idé att körs lite med bilen innan man pumpar sina däck?
Behöver också svar på denna fråga, någon som kan??
Vad händer med däcken när man har kört ett tag?
Vad händer med materialet i däcket när det värms upp?
När man ska pumpa några tiondels Bar kan man hyfsat anta att V (volymen) är konstant.
När man kör bilen blir däcken varma (T ökar), varför även P ökar något.
Exempel:
Kallt (10grader/283K) däck med 2.0 Bar
resulterar i...
Varmt (24grader /297K) däck med 2.1Bar
Man kan därför fundera över om det mer är en skröna att man ska pumpa när däcken är varma.
De blir väl varma eller slits
Affe Jkpg skrev :
När man ska pumpa några tiondels Bar kan man hyfsat anta att V (volymen) är konstant.När man kör bilen blir däcken varma (T ökar), varför även P ökar något.
Exempel:
Kallt (10grader/283K) däck med 2.0 Bar
resulterar i...
Varmt (24grader /297K) däck med 2.1Bar
Man kan därför fundera över om det mer är en skröna att man ska pumpa när däcken är varma.
Det är en fråga i boken där man ska förklara med ord så inga värden eller något är angivn, men hittar ej svaret på internet eller i boken, men tror knappast att det kan vara en skröna..
Då får du väl försöka med ord beskriva det fysikaliska fenomen jag försökt påvisa...typ...
När man ska pumpa ett däck några tiondels Bar kan man anta att däckvolymen är någorlunda konstant. Därför ökar trycket i däcket proportionellt med temperaturen mätt i Kelvin-grader....osv...
Att det mer eller mindre är en skröna försökte jag påvisa med räkneexemplet.
Det framgår inte av frågan om däcken är a) löst pumpade eller b) tomma eller c) normalt pumpade.
Om vi utgår från a kommer däckets "kropp" att röra sig, (böjas fram och tillbaka) betydligt mer än i normalpumpat fall och därmed slitas mer. Om man tar en kurva för fort riskerar man att däcken kan krängas av fälgen.
För fall b kommer fälgens kanter att skada (skära) utsidan på däcken. Väghållningen blir obefintlig.
Du har missuppfattat frågan, PeterÅ.
Henrik Eriksson skrev :Du har missuppfattat frågan, PeterÅ.
Det har du rätt i Henrik: körs lite -> inte köra så mycket :)
Däcken sätter sig bättre på fälgen om man kör lite och ojämna spänningar i däcksväven jämnar ut sig vilket minskar slitaget.