12 svar
121 visningar
Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 16:15 Redigerad: 22 sep 2023 16:16

Projicera vektorer i R3 plan

Jag behöver hjälp med denna. Man ska enligt lite lösningar jag har hittat ta:

(x,y,z) = projπ (x,y,z) + proj(x,y,z) och därefter lösa ut projπ(x,y,z). Jag förstår inte vad detta betyder, varför behöver man projicera normalen när man vill ha projektionen på planet?

(jag använde x1, x2, x3 som x, y, z istället)

Laguna Online 30780
Postad: 22 sep 2023 16:41

Nu står det projn på två ställen, skulle det göra det?

Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 16:44 Redigerad: 22 sep 2023 16:45
Laguna skrev:

Nu står det projn på två ställen, skulle det göra det?

Hej, två av dom är pi.

(x,y,z) = proj pi (x,y,z) + proj n (x,y,z) och därefter lösa ut proj pi (x,y,z)

Bubo 7418
Postad: 22 sep 2023 16:53

Därför att det är så lätt att räkna ut projektionen på normalvektorn. Sedan drar man bara bort den för att få projektioner på planet. 

Man räknar alltså inte ut projektioner på planet direkt. 

Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 16:58
Bubo skrev:

Därför att det är så lätt att räkna ut projektionen på normalvektorn. Sedan drar man bara bort den för att få projektioner på planet. 

Man räknar alltså inte ut projektioner på planet direkt. 

Okej, men varför är en vektor (x,y,z) = projektionen på planet + projektionen på normalen? 

Bubo 7418
Postad: 22 sep 2023 17:15

Det ser man omedelbart när man ritar en figur. 

Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 17:18
Bubo skrev:

Det ser man omedelbart när man ritar en figur. 

Okej, jag har försökt att rita en figur men jag tycker det är svårt när det gäller R3. Har du någon bra bild?

Bubo 7418
Postad: 22 sep 2023 17:20

Ett knep kan vara att rita planet markerat på något sätt,  kanske skuggat eller rutigt.

Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 19:33 Redigerad: 22 sep 2023 19:34
Bubo skrev:

Ett knep kan vara att rita planet markerat på något sätt,  kanske skuggat eller rutigt.

Hmm typ såhär? Bilden är en som min lärare gjorde men normalen är inte utritad dock.

Men jag förstår inte riktigt hur vektorn x,y,z kan vara lika lång som proj pi xyz + proj n xyz? 

Bubo 7418
Postad: 22 sep 2023 21:33

Ett exempel är att golvet i det rum du sitter i är ett plan, med en normalvektor som är lodrät.

Varje vektor kan skrivas som en projektion på golvet (en vågrät del) plus en projektion på normalvektorn (en lodrät del).

Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 21:42
Bubo skrev:

Ett exempel är att golvet i det rum du sitter i är ett plan, med en normalvektor som är lodrät.

Varje vektor kan skrivas som en projektion på golvet (en vågrät del) plus en projektion på normalvektorn (en lodrät del).

Tack för dina svar!
Den vektorn som du syftar på i ”Varje vektor kan skrivas som…”, vilken vektor är det? Det är väl avbildningen? Vilken vinkel har den jämfört med planet? Är det parallell med planet eller snett upp liksom? För om det är parallell med planen behövs väl endast projektionen på planet och inte på normalvektorn?

Bubo 7418
Postad: 22 sep 2023 21:44 Redigerad: 22 sep 2023 21:45

Jag menar vilken vektor som helst,  t.ex. den från din högra stortå till närmaste tavla.

Maja9999 535
Postad: 22 sep 2023 21:46
Bubo skrev:

Jag menar vilken vektor som helst,  t.ex. den från din högra stortå till närmaste tavla.

Okej då avbildningen behöver inte vara parallell med planet? Eller för visst är det de avbildade vektorerna du menar? 

Svara
Close