Projektutvärdering?
Hej!
Jag har i uppgift att göra en "projektutvärdering" för en kod som jag nyligen skrivit.
Det är första gången jag ska göra en sådan och har inte en blekaste aning om vad jag ska skriva eller ha med i rapporten.
I uppgiftsbeskrivningen så står det att följande saker ska behandlas i rapporten:
Felsökning och kvalitetssäkring
Utvärdering av funktionalitet och ändamålsenlighet
Reflektion och lärdomar
Jag vet inte ens vart jag ska börja eller vad jag ska skriva. Har sökt runt efter en "projektutvärdering" för att kunna läsa och se hur den eventuellt ska se ut men har inte kunnat hittat något.
Det programmering 1 så det är inget avancerat program.
Det är en konsolapplikation om det är till någon nytta.
Tack på förhand!
Berätta allt som finns att säga om projektet, och snygga sen till berättelsen lite.
Vad var uppgiften? Vilket språk skulle du använda? Kunde du välja? I så fall, varför gjorde du det val du gjorde?
Hade du kunskaperna du behövde redan från början? Behövde du slå upp något? Var?
Hade du en plan för uppgiften? (Det ska man väl ha, men om inte, kan du skriva att uppgiften verkade enkel och att du visste vad du skulle göra, även om det inte blev så.)
Fick du ändra dig under projektets gång vad gäller vad du skulle göra eller hur du skulle göra det?
Hade du en uppfattning om hur lång tid det skulle ta? Stämde det?
Hur gick det?
Om vi tittar på det som skulle tas med:
Felsökning: Det behövs inte om allting funkade hela tiden, men då har man haft enorm tur. Om något inte fungerade, hur gjorde du för att ta reda på vad felet var?
Kvalitetssäkring: Det kan betyda att man fortsätter vara säker på att det som fungerar fortsätter fungera, när man ändrar i koden. Det kan man bli mer eller mindre säker på genom att ha testfall som man kör då och då, med kända resultat. Gjorde du så? Kvalitetssäkring betyder också att man provar alla olika saker som programmet ska klara, inte bara de mest uppenbara, så att en tänkt användare senare inte får några överraskningar.
Funktionalitet och ändamålsenlighet: Var det bestämt från början vad programmet skulle göra, eller kunde du bestämma lite själv? Uppfyllde programmet de kraven när det var klart?
Om du skriver nånting vettigt som kommentar på allt jag skrev ovan så har du redan en liten utvärdering. Du kan också ta hjälp av nån annan: säg här är mitt program, det gör så här, har du lust att prova, och sen skriva ner kommentarerna.
Felsökning och kvalitetssäkring - Hur har du testat ditt program för att se till så att det inte finns gömda buggar eller liknande?
Utvärdering av funktionalitet och ändamålsenlighet - Gör det vad det ska, har du implementerat allt som ska finnas med, har du lagt till någonting extra, etc?
Reflektion och lärdomar - Vad har du lärt dig och vad skulle du göra annorlunda om du gjorde det igen?
Tack för svar!!
Det känns ju som man skriver in samma saker i alla rapporter man skriver...
Det känns som att man i planeringen har med samma saker som man har med i återkopplingen, som man sen har med i utvärderingen??
Det kanske är det som är mitt problem, att jag inte riktigt förstår skillnaden på dessa 3 rapporter?
Det är första programmeringskursen jag läser och språket är c#. Man kunde välja ett annat projekt om man kunde komma på något men jag valde att köra på exemplet i uppgiftsbeskrivningen.
Feberfri skrev:Tack för svar!!
Det känns ju som man skriver in samma saker i alla rapporter man skriver...
Det känns som att man i planeringen har med samma saker som man har med i återkopplingen, som man sen har med i utvärderingen??
Det kanske är det som är mitt problem, att jag inte riktigt förstår skillnaden på dessa 3 rapporter?
Det är första programmeringskursen jag läser och språket är c#. Man kunde välja ett annat projekt om man kunde komma på något men jag valde att köra på exemplet i uppgiftsbeskrivningen.
Jag hade inga rapporter själv när jag läste programmering på gymnasiet, så jag vet inte riktigt hur det är. Men jag kan gissa att det lätt blir krystat om man ska ha så många rapporter när det ändå är relativt små projekt man i så fall gör på gymnasiet. Lite kan ju dock bli annorlunda, framförallt kanske du har stött på problem på vägen, lärt dig saker eller av andra anledningar ändrat dina ursprungliga planer - och då har du såklart nya saker att skriva om.
Nu på universitetet brukar vi dock bara köra på en rapport per inlämningsuppgift / projekt, som lämnas in tillsammans med själva koden.
Feberfri skrev:Tack för svar!!
Det känns ju som man skriver in samma saker i alla rapporter man skriver...
Det känns som att man i planeringen har med samma saker som man har med i återkopplingen, som man sen har med i utvärderingen??
Det kanske är det som är mitt problem, att jag inte riktigt förstår skillnaden på dessa 3 rapporter?
Det är första programmeringskursen jag läser och språket är c#. Man kunde välja ett annat projekt om man kunde komma på något men jag valde att köra på exemplet i uppgiftsbeskrivningen.
Skrev du själv planeringen och återkopplingen? Jag vet inte vad återkopplingen innebär. När skrev man den och vad står i den?
Kan du visa här hur dessa såg ut, om det inte är för långt?
Sådant du kom på medan du höll på kan inte gärna stå i planeringen, inte heller tankar om hur bra det blev. Om utvärderingen ska vara en slutrapport som är det enda man behöver läsa, så är det klart att den kopierar mycket från planeringen.
Laguna skrev:Feberfri skrev:Tack för svar!!
Det känns ju som man skriver in samma saker i alla rapporter man skriver...
Det känns som att man i planeringen har med samma saker som man har med i återkopplingen, som man sen har med i utvärderingen??
Det kanske är det som är mitt problem, att jag inte riktigt förstår skillnaden på dessa 3 rapporter?
Det är första programmeringskursen jag läser och språket är c#. Man kunde välja ett annat projekt om man kunde komma på något men jag valde att köra på exemplet i uppgiftsbeskrivningen.
Skrev du själv planeringen och återkopplingen? Jag vet inte vad återkopplingen innebär. När skrev man den och vad står i den?
Kan du visa här hur dessa såg ut, om det inte är för långt?
Sådant du kom på medan du höll på kan inte gärna stå i planeringen, inte heller tankar om hur bra det blev. Om utvärderingen ska vara en slutrapport som är det enda man behöver läsa, så är det klart att den kopierar mycket från planeringen.
God kväll!
Jag skrev aldrig en planering för visste inte vad jag skulle planera eller ha i koden, utan det kom jag på efterhand som jag skrev programmet. I återkopplingen så står det att man ska beskriva programmet och utvärdera dess funktionalitet.
Använd gärna korrekta begrepp och peka på specifik kod.
"Vad blev bra? Och vad blev mindre bra? Vad skulle du ta med dig och använda igen om du skulle göra om ett liknande program?" det skrev läraren i en kommentar när jag skrev min första återkoppling.
Det känns ju som exakt samma sak som jag gjorde i utvärderingen ish...
Tegelhus skrev:Feberfri skrev:Tack för svar!!
Det känns ju som man skriver in samma saker i alla rapporter man skriver...
Det känns som att man i planeringen har med samma saker som man har med i återkopplingen, som man sen har med i utvärderingen??
Det kanske är det som är mitt problem, att jag inte riktigt förstår skillnaden på dessa 3 rapporter?
Det är första programmeringskursen jag läser och språket är c#. Man kunde välja ett annat projekt om man kunde komma på något men jag valde att köra på exemplet i uppgiftsbeskrivningen.
Jag hade inga rapporter själv när jag läste programmering på gymnasiet, så jag vet inte riktigt hur det är. Men jag kan gissa att det lätt blir krystat om man ska ha så många rapporter när det ändå är relativt små projekt man i så fall gör på gymnasiet. Lite kan ju dock bli annorlunda, framförallt kanske du har stött på problem på vägen, lärt dig saker eller av andra anledningar ändrat dina ursprungliga planer - och då har du såklart nya saker att skriva om.
Nu på universitetet brukar vi dock bara köra på en rapport per inlämningsuppgift / projekt, som lämnas in tillsammans med själva koden.
God kväll!
Det ända syftet jag kan komma på för att skriva så många rapporter är väl kanske att läraren vill att man lär sig att beskriva sin kod utförligt(?) och använda sig av terminologi.
Detta skulle även vara en kurs som jag skulle läst via närstudier men på grund av rådande omständigheter blev det att jag fick läsa den distans istället, vilket gjorde hela grejen så mycket svårare för mig...
En stor del av inlärning för mig är att diskutera det man håller på lära sig med folk, oftast då klasskompisar.
Det är vid dom tillfällena som jag känner att det jag läst typ sätter sig i hjärnan och sitter mycket längre än om jag bara tittar några tutorials/läser något kapitel och skriver koden.