Programmera en varmvattenberedare
Hej! Jag har en fråga som jag tycker är jättesvår. Har vridit och vänt länge nu men inte kommit fram till något konkret. Den handlar om att man ska programmera en varmvattenberedare genom att ställ upp ett uttryck med vatten i två olika temperaturer och två olika hastigheter (?) dvs liter/s. Frågan lyder så här:
"Du ska programmera en varmvattenberedare. Du vill att den blandar p liter/s varmt vatten med temperaturen S grader celsius och q liter/s kallt vatten med temperaturen T grader celsius så att slutresultatet blir r liter /s med temperaturen U grader celsius.
Ett antal givare ger värden på S, T, U och r.
Din uppgift är att formulera uttryck för p och q uttryckt i S, T, U och r."
Jag prövade att ta in värden en för just p, q, S och T och först använda mig av resonemanget att det varma vattnet kommer avge precis lika mycket energi som det kalla vattnet upptar.
E1=E2 --> ()varmt =(c×m×ΔT)kallt
Men problemet här är att vi ej har ett uttryck för massorna, endast ett uttryck för liter/s. Samt att man även ska använda sig av r liter/s som är "slutresultatet" av p och q.
Annars hade det varit ganska enkelt då man bara kunde skriva
m1( S-U)= m2(U-T)
Där S är temperaturen för det varma vattnet och T för det kalla vattnet. Lilla c kan strykas bort då det är samma för vattnet.
Härifrån kommer jag ingenstans mer än att bara "anta" om hur man kan tolka p och q och hur man härleder liter/s till någon form av massa.
Hade varit supersnällt och tacksamt och jag kunde få hjälp! Allt uppskattas! Någon typ av input om hur jag kan komma vidare...
Tänk dig en viss tidsperiod . Det kan vara 2s eller 5h. Spelar ingen roll.
Under den tidsperioden har en viss massa varmt vatten och ett viss massa kallt vatten flödat in i systemet. Om är det massan av varmt vatten och är massan av kallt vatten så beskrivs det av uttycken
Om du stoppar in detta uttryck i blandningsekvationen du ställde upp så visar det sig att t står på båda sidor av ekvationen och kan förkortas.
Detta är ett ganska vanligt trick i fysikproblem som har med kontinuerliga flöden att göra. Man introducerar en variablel som tillåter oss att fokusera på en viss mängd istället för en kontinuerlig process men sedan visar det sig att variabeln kan förkortas bort.
SeriousCephalopod skrev:Tänk dig en viss tidsperiod . Det kan vara 2s eller 5h. Spelar ingen roll.
Under den tidsperioden har en viss massa varmt vatten och ett viss massa kallt vatten flödat in i systemet. Om är det massan av varmt vatten och är massan av kallt vatten så beskrivs det av uttycken
Om du stoppar in detta uttryck i blandningsekvationen du ställde upp så visar det sig att t står på båda sidor av ekvationen och kan förkortas.
Detta är ett ganska vanligt trick i fysikproblem som har med kontinuerliga flöden att göra. Man introducerar en variablel som tillåter oss att fokusera på en viss mängd istället för en kontinuerlig process men sedan visar det sig att variabeln kan förkortas bort.
Åhh ja va bra! Så då har man liter/ss, och får ett resultat i liter. Och från liter till kg sen då?
Har du någon idé om hur man kan formulera ett uttryck för r? Det ska vara med i "slututtrycket" för p och q.
Densiteten för vatten är 1 kg/liter. Det förväntas man känna till.
Smaragdalena skrev:Densiteten för vatten är 1 kg/liter. Det förväntas man känna till.
Japp det gör jag, ville bara försäkra mig att jag var med på noterna.
Har fortfarande inte lyckats lösa något uttryck för r liter/s...:(
Smaragdalena skrev:Densiteten för vatten är 1 kg/liter. Det förväntas man känna till.
Detta är en rätt gammal tråd men jag kände verkligen att jag bara var tvungen att göra ett konto för att kommentera dig. Jag ser dig överallt och jag kan inte förstå hur dina svar nästan varje gång är betonade med uppkäftighet. Blir du inte trött? Liksom visst, det krävs en viss betoning ibland, men som lärare tänker jag att du borde förstå att elever blir mer motiverade när man kommer ner på deras nivå och inte ställer sig över dem som någon besserwisser.
Vad var anledningen till att du skrev "det förväntas man" istället för "det kan vara bra" t.ex.? Inte konstigt vårt skolsystem ser ut som det gör...
Joffes skrev:Smaragdalena skrev:Densiteten för vatten är 1 kg/liter. Det förväntas man känna till.
Detta är en rätt gammal tråd men jag kände verkligen att jag bara var tvungen att göra ett konto för att kommentera dig. Jag ser dig överallt och jag kan inte förstå hur dina svar nästan varje gång är betonade med uppkäftighet. Blir du inte trött? Liksom visst, det krävs en viss betoning ibland, men som lärare tänker jag att du borde förstå att elever blir mer motiverade när man kommer ner på deras nivå och inte ställer sig över dem som någon besserwisser.
Vad var anledningen till att du skrev "det förväntas man" istället för "det kan vara bra" t.ex.? Inte konstigt vårt skolsystem ser ut som det gör...
@Joffes. På forumet uppför man sig, vilket bland annat betyder att man inte uttrycker sig på det sättet som du just gjorde. Om du har synpunkter på andra användares uppförande och uttryck så ska du istället höra av dig till en moderator.
/moderatorgruppen, genom JohanF