Produkt av efterföljande tal
Jag försöker hjälpa min dotter (i årskurs 4) med matteläxan och har fastnat på frågan "Av vilka tre efterföljande tal blir produkten..." På första frågan är produkten 330, på andra 270.
Går det ens? "Produkt" innebär väl att man ska räkna multiplikation? Efterföljande tal är väl att de ska vara siffrorna efter varandra? Och det ska vara tre tal?
T.ex. 6*7*8=336 eller 5*6*7=210
Det KAN ju omöjligtvis bli varken 270 eller 330? Lär läraren ut helt fel? Eller tänker jag helt fel?
Välkommen till Pluggakuten!
Du har rätt, det är en felkonstruerad uppgift.
Finns det någon given lista med tal, kanske?
Det kan ju inte vara de naturliga talen, som vi har konstaterat.
Kan du ladda upp en bild på uppgifterna?
joculator skrev:Kan du ladda upp en bild på uppgifterna?
EDIT: Har tagit bort namnet på läraren
Det här är tyvärr inte det enda problemet vi har med den här läraren :( Hade nästan hoppats att jag misstolkat uppgiften, men isf är jag ju inte den enda...
Konstigt. [Läraren] är ju en legitimerad matematiklärare med lång erfarenhet (även på gymnasie nivå).
Du får gärna återkomma med hennes förklaring av uppgiften. Jag hoppas att det är vi som missförstått.
Tråkigt att ni upplever problem med en lärare.
Lärarens namn borttaget. /Smutstvätt, moderator
joculator skrev:Konstigt. Xxxxxx Xxxxxxx är ju en legitimerad matematiklärare med lång erfarenhet (även på gymnasie nivå).
Du får gärna återkomma med hennes förklaring av uppgiften. Jag hoppas att det är vi som missförstått.
Tråkigt att ni upplever problem med en lärare.
Ojdå. Det var inte meningen att gå ut med namn på läraren 🙈 Borde nog redigerat min bild…
Kanske gör hon det för svårt för 4:e-klassare om hon är van att utbilda på gymnasienivå? Vet du vem hon är eller är det information du läst dig till någonstans?
Detta var en förberedelse inför prov som dottern skulle göra då hon varit sjuk mycket det sista. Jag ska få facit i nästa vecka.
EDIT: Har tagit bort namnet på läraren
Jag har nu fått facit till uppgiften och läraren har ju formulerat frågan fel. Talen är inte alls efterföljande…
Men jag undrar också om detta är lagom nivå för en fjärdeklassare? Är det någon som kan svara på det? Jag tycker den känns svår och det finns inga liknande uppgifter i dotterns mattebok. Detta är något som läraren har lärt ut ”vid sidan om”. Dottern har varit sjuk mycket och har därför också missat dessa genomgångar i skolan ☹️
Jag gissar på språkförbistring.
Kan du fråga läraren vad hon menar med "efterföljande"? Har hon svenska som modersmål?
Bubo skrev:Jag gissar på språkförbistring.
Kan du fråga läraren vad hon menar med "efterföljande"? Har hon svenska som modersmål?
Nej, hon har inte svenska som modersmål, så jag tror också på språkförbistring. Jag har mejlat henne och förklarat vad ”efterföljande tal” är. Jag gissar att hon bara tagit en uppgift hon hittat någonstans och ändrat talen. Men då blir det ju tyvärr fel…
Språkförbistringarna gör ju också att barnen blir lidande då de inte förstår henne på lektionerna ☹️
MammaJessica skrev:Men jag undrar också om detta är lagom nivå för en fjärdeklassare?
Barn är smartare än vad man tror! Uppgfiten verkar väl lagom, skulle jag säga. Men även om den var "svår" så är det väl bra att läraren sätter en hög standard?