2 svar
53 visningar
Skuggan123 2
Postad: 9 dec 2022 12:34

Procentuell förändring

Frågan: I 8a använder 62% av eleverna en strömmande musiktjänst. I klass 8b är det 45%.

Hur många procent fler är det i 8a än i 8b som använder musiktjänsten?

Jag vet att man först ska räkna ut skillnaden i procentenheter alltså 62-45=17 procentenheter. Det jag inte förstår är hur jag ska veta om jag ska dela det på 62% eller 45%  för att få fram hur många procent fler det är i 8a som använder musiktjänsten.

Marilyn 3381
Postad: 9 dec 2022 13:54

Man delar med ”det ursprungliga”.

Nu är ju 8b och 8a ungefär lika ursprungliga, så det kan tyckas vara en dålig ledning. Men nyckeln ligger i ”procent fler i 8a än i 8b”. Då delar du med 8b-talet. 

Hade det stått ”Hur många procent färre i 8b än i 8a” så hade du delat med 8a-talet. 

Skuggan123 2
Postad: 9 dec 2022 14:44
Mogens skrev:

Man delar med ”det ursprungliga”.

Nu är ju 8b och 8a ungefär lika ursprungliga, så det kan tyckas vara en dålig ledning. Men nyckeln ligger i ”procent fler i 8a än i 8b”. Då delar du med 8b-talet. 

Hade det stått ”Hur många procent färre i 8b än i 8a” så hade du delat med 8a-talet. 

Tackar 

Svara
Close