Procentuell förändring
Frågan: I 8a använder 62% av eleverna en strömmande musiktjänst. I klass 8b är det 45%.
Hur många procent fler är det i 8a än i 8b som använder musiktjänsten?
Jag vet att man först ska räkna ut skillnaden i procentenheter alltså 62-45=17 procentenheter. Det jag inte förstår är hur jag ska veta om jag ska dela det på 62% eller 45% för att få fram hur många procent fler det är i 8a som använder musiktjänsten.
Man delar med ”det ursprungliga”.
Nu är ju 8b och 8a ungefär lika ursprungliga, så det kan tyckas vara en dålig ledning. Men nyckeln ligger i ”procent fler i 8a än i 8b”. Då delar du med 8b-talet.
Hade det stått ”Hur många procent färre i 8b än i 8a” så hade du delat med 8a-talet.
Mogens skrev:Man delar med ”det ursprungliga”.
Nu är ju 8b och 8a ungefär lika ursprungliga, så det kan tyckas vara en dålig ledning. Men nyckeln ligger i ”procent fler i 8a än i 8b”. Då delar du med 8b-talet.
Hade det stått ”Hur många procent färre i 8b än i 8a” så hade du delat med 8a-talet.
Tackar