5 svar
278 visningar
sprite111 behöver inte mer hjälp
sprite111 694
Postad: 29 dec 2017 01:44 Redigerad: 29 dec 2017 01:49

Procent-svårigheter - Matematik

Hej!

Tycker själv att jag är ganska ok på matte. Gymnasiematten klarar jag av ganska enkelt (visst finns det grejer jag inte kan men de beror på att jag inte hört talats om det). Dvs, lär mig ganska fort när det kommer till matte - jämfört med annat.

Men sen kommer vi till procent delen. Procent är inget nytt. Procent har man fått lära sig sen 0an säkert. Har alltid så länge jag minns stött på procent i matten. Minns att jag för några år sen tog tag i det, var säkert i 6an på grundskolan. Satt o råplugga procent men inget fastnade. Detta upprepades genom åren fram tills efter gymnasiet då jag mer eller mindre gav upp hoppet då jag lik förbannat aldrig lär mig!!! 

Känns som jag har pluggat procent i hela mitt liv utan att ens lära mig det (aldrig riktigt behövt det heller, klarat mig utan, i verkligheten och under matteproven).

Kan ju rabatt osv. T.ex. 20% rabatt av ursprungspris. Kan även delen/det hela och den biten.

Men frågar du mig att ta fram förändringsfaktorn måste jag alltid tänka till och söker sedan upp det på mattecentrum (inget fel med det men fan har nog slagit rekord på antal sökningar på förändringsfaktorn, FF - någon gång borde de ju sitta?).

Frågar du mig ytterligare att ta fram procentminskningen från 200 till 100kr kmr jag dra till med världens uträkning ist för att bara använda FF och sedan ta 1-FF (eller FF-1 hmm...). Vi ska nog inte gå in på procentsatser och procentenheter och allt vad de nu heter. 

     Vad är grejen med procent-konceptet som gör det så himla diffust/svårt/krångligt. Är jag den enda som inte kan konceptet utöver det mest basala. Kan ju inte ens räkna ut tillägg av olika slag (OB, pålägg, timmar, skatter, räntor..) utan att söka upp det på nätet. Behöver knappt kunskapen känns det som men det dyker upp i tid och otid. 

Detta är mer en fundering, diskussion kan föras kring t.ex. har ni andra svårt med procent? Hur har ni lyckats lära er det? Har ni samma svårigheter? 

Affe Jkpg 6630
Postad: 29 dec 2017 09:50

Jo det är komplicerat!
Att procent betyder hundradel (1/100), är till en början inte så svårt.
Om man inte vet hur "man brukar göra" i just det aktuella fallet, tycks det alltid finnas minst två möjligheter att räkna. Vi har haft trådar här på PA, där t.o.m. mattevolontärer behövt resonera i långa inlägg, för att komma överens om vad som gäller i "verkligheten".

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 29 dec 2017 10:57

En sak som gör procentuppgifter krångliga är att man måste läsa dem väldigt noga för att lista ut vad det är som är "100 %" i just den uppgiften. Så läsförståelse är en väldigt viktig del av procenträkning.

Affe Jkpg 6630
Postad: 29 dec 2017 11:18
Smaragdalena skrev :

En sak som gör procentuppgifter krångliga är att man måste läsa dem väldigt noga för att lista ut vad det är som är "100 %" i just den uppgiften. Så läsförståelse är en väldigt viktig del av procenträkning.

Som jag brukar säga, särskilt till de "nyanlända". Svenska är viktigt i matte! 

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 29 dec 2017 11:24

Tycker du att det är lättare att tänka i termer av andelar istället för procent? Om någonting minskar från 200 till 100 så har ju hälften försvunnit, eller hur? Hälften av något kan man skriva som 0,5. Eftersom procent betyder hundradelar så är det bara att multiplicera andelen med 100 för att göra om det. 0,5 motsvarar alltså 50 procent. Det har skett en 50-procentig minskning.

sprite111 694
Postad: 29 dec 2017 18:24 Redigerad: 29 dec 2017 18:29

Affe Jkpg skrev:

Jo det är komplicerat!
Att procent betyder hundradel (1/100), är till en början inte så svårt.
Om man inte vet hur "man brukar göra" i just det aktuella fallet, tycks det alltid finnas minst två möjligheter att räkna. Vi har haft trådar här på PA, där t.o.m. mattevolontärer behövt resonera i långa inlägg, för att komma överens om vad som gäller i "verkligheten".

Ja det är så som du säger. Tycks finnas minst två sätt som jag antagligen blandar ihop.

Hamnar oftast i tankarna: Ska det räknas på det ena sättet eller det andra. Eller hur var det nu igen, är det FF jag fått fram? Är det procentminskningen, andelen eller vad hmm.

Själva konceptet är relativt okonstlat men man (jag) tvivlar ändå på svaret man fått fram - om det nu ens är svaret =).

Smaragdalena skrev:

En sak som gör procentuppgifter krångliga är att man måste läsa dem väldigt noga för att lista ut vad det är som är "100 %" i just den uppgiften. Så läsförståelse är en väldigt viktig del av procenträkning.

Aa så är det ju. Ska man lösa ett ekvationssystem eller hitta absolutbelopp så är det inte mycket läsförståelse (beroende på uppgift såklart). Det är ganska okomplicerat då man endast behöver göra det. Till procent måste man oftast förstå vad man ska göra som du säger. 

Teraeagle skrev :Tycker du att det är lättare att tänka i termer av andelar istället för procent? Om någonting minskar från 200 till 100 så har ju hälften försvunnit, eller hur? Hälften av något kan man skriva som 0,5. Eftersom procent betyder hundradelar så är det bara att multiplicera andelen med 100 för att göra om det. 0,5 motsvarar alltså 50 procent. Det har skett en 50-procentig minskning.

Av någon anledning så blir att enklare att räkna med andelar istället för procent trots att procent mer eller mindre bara är ett annat skrivsätt.

Så fort procent involveras så blir det komplicerat. Kan bero på att procent mer är riktat för ekonomer och har en unik terminologi där uppgifterna (eller vad det kan handla om) kräver extra uppmärksamhet på frågeställningen.

Känns som procent inte riktigt passar in i matten man lärt sig utan är ett extra block man lär/lärt sig vid sidan om. 


 

Svara
Close