Procent
Anna har 20 % av kulorna i sin påse, Bertil har 15 %, Caroline har 10 % och David har resterande 55 %. David lämnar och kulorna ska delas upp så att det fortfarande är lika stora skillnader mellan Anna, Bertil och Caroline. Hur många procent har varje person?
Efter lite hjälp med andra som jag kan fråga så har jag löst uppgiften. Hjärnan är lite seg efter obligatorisk break från skolan... Uppgiften var inte så svar!
Hur noggrannt blev svaret?
44,44
33,33
22,23
kanske?
ConnyN skrev:Hur noggrannt blev svaret?
44,44
33,33
22,23
kanske?
Jag har inte facit, men där tycker jag du har bevarat förhållanden, inte skillnader (differenser). I din lösning har skillnaderna mellan deras antal dubblerats.
Skaft skrev:ConnyN skrev:Hur noggrannt blev svaret?
44,44
33,33
22,23
kanske?
Jag har inte facit, men där tycker jag du har bevarat förhållanden, inte skillnader (differenser). I din lösning har skillnaderna mellan deras antal dubblerats.
Intressant. Det skulle vara intressant att se ditt svar. Framförallt skulle det vara roligt om eleven ville dela det med oss.
Om man vill bevara antalens differenser kan man tänka att man ska behålla samma skillnad i procentenheter. Eftersom det totala antalet kulor inte ändras är 5% av kulorna alltid samma antal, och det är den differens som ska bevaras: B har 5 procentenheter fler än C, och A har 5 procentenheter fler än B. Totalt har de 100 procent, så:
borde ge hur många procent C har. Sen har B och A alltså 5 resp. 10 enheter till =)
Jag fick det förklarat för mig som att fördelningen mellan Anna, Bertil och Caroline ska vara samma, d.v.s. proportionellt mot de andelar som de redan har. Alltså Annas andel är proportionellt mot 20, Bertils mot 15 och Caroline mot 10. För att sedan få andel måste vi normera genom att dela med summan av allas andelar:
Då får Anna , Bertil får och Caroline får . Här har vi då fått de resulterande andelarna. Multiplicerar vi med 100 får vi dem i procent. Stämmer inte detta?
Det beror på hur man tolkar uppgiften. Den lösningen ser ut att ge samma svar som Conny fick, och kanske är det så uppgiftsskaparen vill att den ska tolkas. Men att bevara proportionerna tycker jag inte är samma sak som att bevara skillnaderna.
Jämför med om A har 50 kr och B har 100 kr. Någon ger dem mer pengar, och sen har A 100 kr och B har 200 kr. B har fortfarande dubbelt så mycket som A, så förhållandet mellan dem är samma som innan. Men skillnaden har ju ökat från 50 till 100.
Korrekt. Uppgiften bör ha tillagt att den skall lösas på ett entydigt sätt; om det är relativ eller absolut skillnad. Hur jag vet att i denna uppgift efterfrågas den relativa skillnaden är för att det finns förslag på svar och inga uträkningar krävs.