Procent
Hej undrar om någon kan hjälpa mig med min matte uppgift, den går så här
Ebba o Lucas har 900kr tillsammans, Ebba har 25% mer än Lucas. Hur mycket har Lucas?
Tack
Välkommen till Pluggakuten!
Hur har du tänkt själv? Det står i Pluggakutens regler att du skall visa hur du har försökt och hur långt du har kommit /moderator
Tips: Kalla det som Lukas har för x. Hur mycket har Ebba? De har ju 900 kr tillsammans. Kan du skriva detta som en ekvation?
Jag har räknat så här
X +x. 0,25 =900
900 × 0,25=225
900-225=675
Jag får att Ebba har 672 kr och Lukas 225kr men det är inte rätt, rätt svar ska vara Ebba har 500 kr och Lukas 400kr men hur ?
Och tack för hjälpen 👍
Ebba har 25% mer än Lucas.
Hon har då x + 0,25 x = 1,25x.
Hej tack för att ni är hjälsama men kan någon hjälpa mig genom att visar hur jag ska räkna ut det här om någon vill för jag fattar ingenting med det ekvationen
Hej jag tror att jag är på rätt väg nu eller
X+X*0,25=900
X+1,25=900
1+1,25=900
2,25=900
900/2,25=400
Lucas har 400 kr medan Ebba har 500 kr tusen tack 👍👏😁
Nää, du gör så många fel när du skriver att det inte går att veta om du tänker rätt.
Berätta vad första raden betyder, och hur du kommer från den till den andrs.
Du får ju rätt svar fast du skriver väldigt tokigt.
Lucas: x kr
Ebba: 1,25x kr
Tillsammans: 900 kr
På tredje raden menar du x + 1,25x = 900 fast x:en försvunnit.
Det som står till vänster om ett likhetstecken ska alltid vara lika med det som står till höger. Och 2,25 är inte lika med 900.
Som Laguna undrade: Hur har du tänkt på det två första raderna. Har du räknat med ekvationer förut?
Dino skrev:Hej jag tror att jag är på rätt väg nu eller
X+X*0,25=900
X+1,25=900
1+1,25=900
2,25=900
900/2,25=400
Lucas har 400 kr medan Ebba har 500 kr tusen tack 👍👏😁
Det där sättet kallas för, Förensringfaktorn men du gör inte riktigt helt rätt 1 är Lucas del 1 kan också betyda 100% och ebba har också en hel men hon har 25% mer än vad Lucas har så då adderar du 1 alltså hennes hela del med delen hon har mer av alltså 25% och det blir 1,25 sen kan du addera alla deras delar av pengarna alltså 1,0+1,25=2,25.
Då kan du använda dig av metoden beräkna det hela, 100%
Här kommer ett exempel med all den informationen jag gett borde du kunna lösa det här. Och men här är exemplet iaf 8% av ett tal är 72. Vilket är talet?
lösning: 8% av ett tal är 72.
du kan tänka vad 1% är först 72 är det som dom ändrar och 8% är förändringen alltså 72/8%=9
alltså 8% av 9 är 72.
ps 2.25 är förändringen😆.
huh. Skrev allt i onödan såg inte att du hade fått fram svaret men 2,25 är inte 900
Testa dig fram:
- Lucas har 100 kr och då har ju Ebba 100+25=125 kr, men det är ju inte 900 kr tillsammans.
- Lucas har 300 kr och då har ju Ebba 300+75=375 kr, men det är ju inte 900 kr tillsammans.
- Lucas har 400 kr och då har ju Ebba 400+100=500 kr och det är ju faktiskt 400+500=900 kr tillsammans.
Euclid skrev:Testa dig fram:
- Lucas har 100 kr och då har ju Ebba 100+25=125 kr, men det är ju inte 900 kr tillsammans.
- Lucas har 300 kr och då har ju Ebba 300+75=375 kr, men det är ju inte 900 kr tillsammans.
- Lucas har 400 kr och då har ju Ebba 400+100=500 kr och det är ju faktiskt 400+500=900 kr tillsammans.
Att testa sig fram är ingen metod att rekommendera då det relativt snabbt ger stora poängavdrag och i 9:an lär du knappt få godkänt för det. Försök istället alltid lösa det på något annat sätt, en ekvation fungerar ofta.
Okänt skrev:Euclid skrev:Testa dig fram:
- Lucas har 100 kr och då har ju Ebba 100+25=125 kr, men det är ju inte 900 kr tillsammans.
- Lucas har 300 kr och då har ju Ebba 300+75=375 kr, men det är ju inte 900 kr tillsammans.
- Lucas har 400 kr och då har ju Ebba 400+100=500 kr och det är ju faktiskt 400+500=900 kr tillsammans.
Att testa sig fram är ingen metod att rekommendera då det relativt snabbt ger stora poängavdrag och i 9:an lär du knappt få godkänt för det. Försök istället alltid lösa det på något annat sätt, en ekvation fungerar ofta.
Där håller jag inte alls med. Prövning kan vara en alldeles utmärkt metod eller strategi för att lösa ett problem eller komma fram till något och i många fall kan det vara en fördel att lösa problem på detta sätt. Vad för slags stora poängavdrag skulle ges för det egentligen? Det kan vara en bra träning att först lösa något genom prövning för att sen se om det går att hitta en annan mer formell lösningsmetod ex. en ekvation. Att prövning inte skulle ge godkänt finns inget stöd för. Betygskriterierna för E i årskurs 9 pratar om att man ska hitta fungerande metoder och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär. I detta fall var som Euclid visar prövning en alldeles fungerande metod och när problemet som i detta fallet har en ganska enkel uppenbar heltalslösning att Lucas har 400 kr och Ebba 500 kr som dessutom utgörs av jämna hundratal så är det en ganska rimlig effektiv metod.
Däremot är det såklart inte säkert att prövning hade varit att föredra för att annat eller liknande problem med mer otympliga tal.