9 svar
143 visningar
Amiii.k behöver inte mer hjälp
Amiii.k 54
Postad: 13 nov 2023 18:24

Procent

vilket är mest 12% av 75 eller 75% av 12 kr. förklara hur du tänker.

jag vet att svaret är samma (9kr) men fattar inte hur svaret kan vara samma och hur man ska förklara.

snälla hjälp .

fner 1485
Postad: 13 nov 2023 18:27

Testa att skriva 12% respektive 75% i decimalform.

Amiii.k 54
Postad: 13 nov 2023 18:29

0.12 och 0.75 ?

fner 1485
Postad: 13 nov 2023 18:32

Ja. Är du med på att du också kan skriva 0.12=12·1100?

Amiii.k 54
Postad: 13 nov 2023 18:45

Ja så det blir samma sak med 0.75

 

0.75 x 1/100

Jonto 9632 – Moderator
Postad: 13 nov 2023 19:10

Jag brukar tänka så här.

12 % av 75 =0,12·75

75 % av 12= 0,75·12

Talet 12 är 100 gånger större 0,12 men samtidigt är 0,75 hundra gånger mindre än 75.

Detta gör att detta är lika mycket. Om man gör den ena faktorn 100 gånger större och den andra hundra gånger mindre så kommer man se att det blir samma sak. 

Det fner är inne på att visa är ett lite mer matematiskt bevis. Man skulle kunna fortsätta så här för att komma fram till att de är lika:

12% av 75=0,12·75=12100·75=75·12100=75100·12=0,75·12=75 % av 12

Marilyn 3385
Postad: 13 nov 2023 19:18

Jag ska kanske inte tränga mig på men är inte decimalformen en omväg.

 

12% av 75 = 12/100 * 75 = (12*75) / 100

75% av 12 = 75/100 * 12 = (75*12) / 100

Jonto 9632 – Moderator
Postad: 13 nov 2023 19:26
Marilyn skrev:

Jag ska kanske inte tränga mig på men är inte decimalformen en omväg.

12% av 75 = 12/100 * 75 = (12*75) / 100

75% av 12 = 75/100 * 12 = (75*12) / 100

Ja, i ett bevis är det helt klart överflödigt och en omväg.

Däremot vet jag av erfarenhet att elever ibland är mer vana och trygga med decimalformen än med bråkformen, (konstigt nog, även om bråkformen är mer naturlig) och därmed kan det underlätta förståelsen att ta ett mellansteg via decimalformen, kanske. Om inte annat för att visa på alla tre representationsformerna och hur de hänger ihop. 

Marilyn 3385
Postad: 13 nov 2023 19:40

Visst, förståelse för bråk och förhållanden har nog minskat sedan räknarna trampade in i det matematiska lärandets glasbutik. Vilket är synd, många resonemang landar inte.

Detta är ju överväganden som måste anpassas efter den givna situationen, men spontant tänker jag ”vilken bra uppgift att plantera litet bråktänkande”. 

zino92 63
Postad: 29 nov 2023 10:46
Marilyn skrev:

Visst, förståelse för bråk och förhållanden har nog minskat sedan räknarna trampade in i det matematiska lärandets glasbutik. Vilket är synd, många resonemang landar inte.

Detta är ju överväganden som måste anpassas efter den givna situationen, men spontant tänker jag ”vilken bra uppgift att plantera litet bråktänkande”. 

Perfekt uppgift att upptäcka elevers bristande bråkkunskaper och behov av utökad bråkträning :)

Svara
Close