6 svar
641 visningar
majsan_madde behöver inte mer hjälp
majsan_madde 342
Postad: 2 dec 2021 22:11

procent

Hej om vi t.ex har en uppgift där det står hur många procent längre är 1cm av 2cm. Ska man då ta 2-1cm.

Då får man reda på att det är 1 cm skillnad.

 

Ska man då ta 1 cm / 2cm eller 1cm/1cm?? 

eller typ hur många procent längre är 1m än 1 yard om yard är 91,4cm?

ska man ta 100-91,4= 8,6

8,6 / 100 eller 91,4??

07LivE 3 – Fd. Medlem
Postad: 3 dec 2021 06:39 Redigerad: 3 dec 2021 06:41

Hej! Man ska göra såhär:

Du har gjort rätt när du har tagit 2-1 och fått det till 1. Sen ska du ta skillnaden (1) delat med det ursprungliga talet (2) som blir 0,5 vilket är 50 %. Det är samma sak med yard uppgiften. 8,6/100 Vilket är 8,6%. Detta sätt kan man dock inte använda om du har exempelvis 75% av 460. Då är ett enklare sätt att göra om procenten (75) till decimaltal och multiplicera de båda talen = 0,75 • 460 = 345. Dåligt exempel kanske men jag hoppas att det hjälpte :)

Programmeraren 3390
Postad: 3 dec 2021 08:16

Formeln för procent finns i några olika varianter med de är väldigt lika:

andelen=delendet hela

föränringen i procent=förändringenurspruingliga

Formeln är likadan oavsett om förändringen är en minskning eller en ökning.
Som du ser är det ursprungliga, det man utgår från, som ska vara i nämnaren.

Cyde 11
Postad: 8 dec 2021 01:15 Redigerad: 8 dec 2021 01:16

Jag blir själv förvirrad av sånt och därför kontroll räknar jag ofta.

8,6 / 91,4 = 0,094091903719912

0,094091903719912 + 1 = 1,094091903719912

91,4 * 1,094091903719912 = 100

skillnad / från början, men från början var det 100cm.

8,6 / 100 = 0,086

1.086 = 1+ 0,086

1,086 * 91,4 = 99,2604

Programmeraren 3390
Postad: 8 dec 2021 11:12

Samma som Cyde men med lite med ord:

8,6 / 91,4 = "hur många procent längre är 1 meter jämfört med 1 yard", yardlängden är det vi jämför med, det ursprungliga
8,6 / 91,4 = 0,094091903719912, ca 9,4%
Ursprungliga + ökningen:
91,4 + 0,094091903719912 * 91,4 = 100

8,6 / 100 = "hur många procent kortare är 1 yard jämfört med 1 meter", meterlängden är det vi jämför med, det ursprungliga
8,6 / 100 = 0,086 = 8,6%
Ursprungliga minus minskningen:
100 - 0,086 * 100 = 91,4

Cyde 11
Postad: 8 dec 2021 23:40
Programmeraren skrev:

Samma som Cyde men med lite med ord:

8,6 / 91,4 = "hur många procent längre är 1 meter jämfört med 1 yard", yardlängden är det vi jämför med, det ursprungliga
8,6 / 91,4 = 0,094091903719912, ca 9,4%
Ursprungliga + ökningen:
91,4 + 0,094091903719912 * 91,4 = 100

8,6 / 100 = "hur många procent kortare är 1 yard jämfört med 1 meter", meterlängden är det vi jämför med, det ursprungliga
8,6 / 100 = 0,086 = 8,6%
Ursprungliga minus minskningen:
100 - 0,086 * 100 = 91,4

Väldigt tydligt, har du några tips om hur man kan bli bättre på att resonera i matte? Är en av det sakerna som jag inte har A i.

Programmeraren 3390
Postad: 8 dec 2021 23:57

Ett sätt är att förklara lösningen på ett problem för någon annan.  När man ska förklara så tvingar man sig själv att strukturera sina tankar. Ett närliggande exempel är när man kör fast i ett problem och ber om hjälp. Då beskriver man problemet för någon annan och kommer själv på svaret. Det beror på att man hjälper den egna tanken när man försöker vara tydlig för någon annan.

Det är också viktigt att se till att alla steg finns med i förklaringen. Varje steg bygger vidare på föregående i en logisk följd. Det är lätt hänt att man utelämnar "självklara" steg men då är risken att resonemanget inte är komplett.

Resonemang kommer också från att man har sett många olika slags uppgifter och lärt sig att lösa dem. Man lär sig fler och fler sätt att komma vidare i problemlösningen. Och återigen, att presentera lösningen för någon annan gör att man övar på att förklara och det är nästan samma sak som att resonera.

Svara
Close