Procent
hjälp med 4115/6... Förstår inte alls hur man gör
4115:
Hjälper den här figuren?
4116:
Gurkan:Först väger gurkan 450g, varav 90 % är vatten. Då kan du räkna ut hur mycket det som inte är vatten väger.Sedan försvinner en del vatten, men det som inte är vatten har inte ändrat sin vikt och utgör nu en större del av gurkans vikt.
Matsmats skrev:4115:
Hjälper den här figuren?
4116:
Gurkan:Först väger gurkan 450g, varav 90 % är vatten. Då kan du räkna ut hur mycket det som inte är vatten väger.Sedan försvinner en del vatten, men det som inte är vatten har inte ändrat sin vikt och utgör nu en större del av gurkans vikt.
förstår vad du menar med diagrammet, men vet ej hur jag ska använda mig av det ://
och för gurkan, alltså det som inte vatten är 45 och det är nu 20% av allt efter det har torkar? om det är då rätt tar jag 45/2=22.5 sen gånger 8 för att få 80% vatten vilket blir 180, 180+45= 225g ellerhur??
Det är rätt. Men kanske enklare att tänka så här:
Andelen för det som inte är vatten är nu 20% (0,2) precis som du skriver. Du vet att det väger 45g, delen=45g.
Då kan du enkelt räkna ut det hela.
Programmeraren skrev:Det är rätt. Men kanske enklare att tänka så här:
Andelen för det som inte är vatten är nu 20% (0,2) precis som du skriver. Du vet att det väger 45g, delen=45g.
Då kan du enkelt räkna ut det hela.
Oo smart tackk
Men kan du snälla fortsätta förklara den andra?
Såhär tänkte jag med diagrammet:
Det blåa är spanska, 50%, det röda är engelska, 75 %. Svart är "ingetdera", 15%.
Engelska är 3/4 (75%) av cirkeln och spanska hälften. Tänk dig att den blåa halvcirkeln är fast och variera "ingetdera".
Den röda engelskaskivan kommer då att rotera in i eller ut ur den blå spanskaskivan så att de som endast läser engelska blir 50 % - "ingetdera". De som läser endast spanska blir då 50% - 25% - "ingetdera" = 25 % - "ingetdera".
T.ex. om andelen som läste ingetdera hade varit 25% så hade andelen som läste enbart engelska varit 25% och andelen som läste enbart spanska varit 0%; "bådadera" skulle då varit 50%. Andelen ingetdera kan inte bli större än 25 % eftersom 75 % läser engelska.
Omvänt, om ingen läste ingetdera så skulle det varit 50% som läste enbart engelska, 25 % enbart spanska och 25 % bådadera.
Matsmats skrev:Såhär tänkte jag med diagrammet:
Det blåa är spanska, 50%, det röda är engelska, 75 %. Svart är "ingetdera", 15%.
Engelska är 3/4 (75%) av cirkeln och spanska hälften. Tänk dig att den blåa halvcirkeln är fast och variera "ingetdera".
Den röda engelskaskivan kommer då att rotera in i eller ut ur den blå spanskaskivan så att de som endast läser engelska blir 50 % - "ingetdera". De som läser endast spanska blir då 50% - 25% - "ingetdera" = 25 % - "ingetdera".
T.ex. om andelen som läste ingetdera hade varit 25% så hade andelen som läste enbart engelska varit 25% och andelen som läste enbart spanska varit 0%; "bådadera" skulle då varit 50%. Andelen ingetdera kan inte bli större än 25 % eftersom 75 % läser engelska.
Omvänt, om ingen läste ingetdera så skulle det varit 50% som läste enbart engelska, 25 % enbart spanska och 25 % bådadera.
kan du försöka förklara den med en ekvation också om det går?
Hej,
det här är inte direkt en ekvation men så som jag tänker på problemet.
Tänk att det är 100 elever på skolan.
Då vet vi att:
50 läser spanska
75 läser engelska
15 läser inget av dessa språk
Eftersom vi vet att 15 inte läser något språk måste det vara 85 som läser något språk.
Då det är 75 som läser engelska kan vi lista ut att det är 10 som enbart läser spanska (det var ju 85 som läste något språk).
Av de 50 som läser spanska tar vi bort de 10 som enbart läser spanska för att få att det måste vara 40 som läser både engelska och spanska.
Alltså är det 40% som läser båda språken.
Det går lika bra att tänka procent överallt men ibland är det enklare att tänka 100 elever.