6 svar
422 visningar
fatifati behöver inte mer hjälp
fatifati 16
Postad: 27 nov 2019 19:46

Problemlösning med ekvationer!!

30 procent av skolans elever går i åk 4 och sammanlagt är de 156 elever. Hur många elever går sammanlagt i det skolan?

Sen har de förvandlat 30 procent till decimalform 0,3x varför använder dem sig av ex och vad föreställer den?

IceDops 8 – Fd. Medlem
Postad: 27 nov 2019 19:48

Har ingen aning varför. Är du säker att inte "x" ska föreställa ett multiplikationstecken?

fatifati 16
Postad: 27 nov 2019 19:52

x föreställer resten av skolans elever och då menar de att 0,3 multiplicerad med resten som då är x 

tackk du påminde mig!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 27 nov 2019 20:44

Nej, x är inte "resten av skolans elever", x är antalet elever på skolan. Om man skriver om 30 % tll decimalform är det 0,3, så 0,3x betyder "30 % av eleverna på skolan". Du vet att 30 % av skolans elever går i åk 4 och att det är 156 elaver i åk 4. Hur många elever går det på hela skolan?

fatifati 16
Postad: 27 nov 2019 21:35

aha 

svaret blev 

0,3 = 156

0,3/0,3= 156/0,3

x=520 

Splash.e 713
Postad: 7 dec 2019 21:00

Ett annat bra sätt att tänka är att ställa upp två bråk som är lika värda

 

30%=156

100%=x

 

För att lista ut multiplicerar man talet som står bredvid variabeln diagonalt och dividerar med det talet som är kvar. Dvs 100*156 = 15600 

15600/30=520

Laguna Online 30711
Postad: 7 dec 2019 21:03
Sofiesiv1 skrev:

Ett annat bra sätt att tänka är att ställa upp två bråk som är lika värda

 

30%=156

100%=x

 

För att lista ut multiplicerar man talet som står bredvid variabeln diagonalt och dividerar med det talet som är kvar. Dvs 100*156 = 15600 

15600/30=520

Om man vill kan man ställa upp mellansteget

100*30% = 100*156

30*100% = 30*x

Vänsterleden är lika stora, så 100*156 = 30*x.

Svara
Close