Problemlösning med ekvation (röd kurs)
Jag ka inte förtså hur mma ska skriva ett uttryck för fråga 31b)?
Här ska du tänka precis som i upg a. Kalla talet för x
på ena sidan likhetstecknet skriver du vad som händer med talet och på andra sidan skriver du det som texten berättar att det är lika mycket som.
sedan kan du lösa ekvationen.
____
för att få en ekvation måste man skriva saker på båda sidor likhetstecknet.
Linn166 skrev:Jag ka inte förtså hur mma ska skriva ett uttryck för fråga 31b)?
Om din bild är på rätt håll går det lättare att läsa. Kan du se till det själv i fortsättningen?
Jag fattar inte riktigt vad du menar?
Linn166 skrev:Jag fattar inte riktigt vad du menar?
Vad är det du inte fattar? Pingvinens tips eller att bilden bör vara rättvänd?
Asså båda två hur ska bilden var rättvänd, och just frågan fattar jag inte hur man ska skiva ekvationen!
Om bilden blir felvänd kan du redigera ditt förstainlägg och klicka på bilden, så kommer det fram pilar för att vrida bilden rätt.
Börja med att kalla talet nånting, till exempel x. Då har du först "Tre gånger ett tal... " Vad blir det med siffror och x?
Det blir 3x -3
Du har kommit till 3x-3. "Skillnaden divideras sedan med 2". Vad blir det då?
Du är med på att skillnaden är detsamma som differensen. Kan det hjälpa dig att förstå vad du ska göra?
Det blir väl 1,5
I detta fallet ska du inte räkna ut något. (Det kan du inte heller göra då du inte vet vad x är) du ska bara skriva upp det som händer. Står det att skillnaden divideras på två. Skriver du in ett divisions tecken osv.
Hur då skillnaden är detsamma som differensen?
menade bara att skillnaden är talet du får fram i din subtraktion.
Menar du så
3x-3/2 bara så eller?
Precis. För att förtydliga (3x-3) / 2
nu har du ett uttryck men du vill skapa en ekvation. Då måste du fylla i något på andra sidan likhetstecknet.
Vad står det i texten att detta är detsamma som?
Linn166 skrev:Menar du så
3x-3/2 bara så eller?
Nej, i så fall är det bara den sista trean du delar med två. Du måste skriva (3x-3)/2 eller använda ett långt bråkstreck.
Ja, det blir så (3x-3) / 2 = 1 eller?
Inte riktigt. Det du ska fylla i är inte endast 1. utan du ska addera 1 till det ursprungliga talet (x)
Kan du skriva ekvationen hur du tänker istället så jag fattar bättre?
Du gjorde helt rätt. (Bara 1:an som ska ändras lite på)
I texten står det ”addera 1 till talet”
talet = x
vilket är då uttrycket för Addera 1 till talet?
_____
svaret på frågan ovan är det du ska fylla i på andra sidan likhetstecknet.
Att man adderar 3x+ 1 = 4x eller?
Jag tror du gör det mer komplicerat än vad det är.
du ska ta talet+1
talet är detsamma som x
detta blir då….?
1+ x är (1+x)
Precis x+1
[du behöver ingen parantes där]
detta är vad du fyller i på andra sidan likhetstecknet.
du får då att ( 3x-3) / 2 = ……?
(3x-3) / 2 = x+1
Precis. Nu har du din ekvation och det är bara att lösa ut x.
Men vilka tal ska jag börja med och lösa?
Använd balansmetoden, känner du till den?
Mej jag känner inte balansmetoden!
Det är den man brukar använda när man löser ekvationer (kanske känner du till den fast du inte vet namnet på den) det betyder att man gör detsamma på båda sidor om likhetstecknet.
du ska lösa detta som en helt vanlig ekvation
Asså jag tror jag känner till det men inte som den här ekvationen för det går ju inte att räkna den!?
Jodå det är klart att det går att räkna den. Den är inte mer annorlunda än en annan ekvation.
(3x-3) /2 = x+1
börja med att lös ut divisionen!
Det blir 1,5x = x+1 eller?
Nej. Hur skulle du lösa följande upg
x/3 = 4
4 gånger 3 = 12
Linn166 skrev:Det blir 1,5x = x+1 eller?
Nej. I vänsterledet tar gånger två och delat med två ut varandra, så det blir bara 3x-3 kvar. Vad blir 2(x+1)?
Precis, du skulle tagit gånger 3 på båda sidor.
nu står det istället
(3x-3) /2 = x+1
då ska du multiplicera med …?
Med 2
Precis. Vad har du då kvar? (Efter du multiplicerar båda leden med 2)
Jag har väl 3x - 3 = x +1 eller hur?
Linn166 skrev:Jag har väl 3x - 3 = x +1 eller hur?
Nej, du måste multiplicera högerledet med 2 också!
Nästan. Du multiplicerar på båda sidor.
det är helt rätt att divisionen och multiplikationen tar ut varandra i det vänstra ledet.
i det högra ledet blir det 2(x+1)
vad blir detta förenklat?
2x + 2
Helt rätt.
kvar blir då
3x-3 = 2x + 2
nu måste du samla x:en på den sida där det finns flest av dem.
Yes äntligen
det blir så här
3x -2x -3 = 2x -2x + 2
x -3 +3 = 2+ 3
x = 5
Härligt!