Problemlösning med bråk åk 8
I en klass går det 20 elever. De sitter två och två. Exakt en tredjedel av pojkarna sitter med en flicka och exakt hälften av flickorna sitter med en pojke. Hur många pojkar finns det i klassen?
Först trodde jag att skulle addera eller multiplicera 1/3 med 1/2. Med multiplikation blir det 1/6 och med addition blir det 5/6, men jag vet inte vad jag ska göra efter. Har jag tänkt rätt eller ska jag göra på ett annat sätt?
Sadaf skrev:I en klass går det 20 elever. De sitter två och två. Exakt en tredjedel av pojkarna sitter med en flicka och exakt hälften av flickorna sitter med en pojke. Hur många pojkar finns det i klassen?
Först trodde jag att skulle addera eller multiplicera 1/3 med 1/2. Med multiplikation blir det 1/6 och med addition blir det 5/6, men jag vet inte vad jag ska göra efter. Har jag tänkt rätt eller ska jag göra på ett annat sätt?
Tänk dig att det är x flickor som sitter tillsammans med x pojkar. Hur många pojkar finns det totalt? Hur många flickor finns det totalt? Elever finns det totalt? Du får ett uttryck som beror på x. Du vet att det är totalt 20 elever i klassen, så du kan beräkna x, och sedan kan du beräkna hur många pojkar det finns i klassen.
så x är lika med 4 vilket är en tredjedel av pojkarna, Antalet pojkar är 12?
Ja, men du bör redovisa hur du kom fram till att x är 4 också.
Du har skapat två trådar om denna fråga. Man ska bara ha en tråd om varje fråga, därför låses denna. Om man råkar "nöjd-markera sin tråd av misstag så går det att trycka bort markeringen. /jonto, moderator