Problemlösning, funktion?
Hej, finns det någon funktion på fråga 6115?
förstår hur man kommer fram till svaret men inte hur man kan få en funktion?
Det blir svårt att beskriva en sådan funktion, men det är inte det frågan gäller.
Utför operationerna ett antal gånger.
Ser du något mönster?
Visa dina försök.
Hej, jag vet att svaret blir 14 och hur man kommer fram till det, undrade bara om man kunde hitta på en funktion?
Eliiss skrev:Hej, jag vet att svaret blir 14 och hur man kommer fram till det, undrade bara om man kunde hitta på en funktion?
Hur kom du fram till 14?
En funktion är det ju, alltså vilket tal f(n) som det står på tavlan efter n gånger. Man kan beskriva den med falluppdelning, t.ex. så här (men det här är en enklare funktion):
Laguna skrev:En funktion är det ju, alltså vilket tal f(n) som det står på tavlan efter n gånger. Man kan beskriva den med falluppdelning, t.ex. så här (men det här är en enklare funktion):
Inte årskurs 8 det där. xD
Korra skrev:Laguna skrev:En funktion är det ju, alltså vilket tal f(n) som det står på tavlan efter n gånger. Man kan beskriva den med falluppdelning, t.ex. så här (men det här är en enklare funktion):
Inte årskurs 8 det där. xD
Är frågan verkligen årskurs 8?
Vet inte, det står årskurs 8, verkar vara svårare dock. No idea.
Undersök åtminstone 10 "varv" vad som händer. Tal nummer 0 är 25. Tal nummer 1 är 2*5+12 = 22. Tal nummer 2 är 2*2+12 = 16. Tal nummer 3 är...
Blir det något mönster så småningom?
Varför vill du göra en funktion för den här uppgiften?