Problemlösning, bråk 2.0
- Vad är
2. 150 elever sitter i matsalen. Då är stolar upptagna. av de upptagna stolarna går i åk 8. Hur många går i åk 8?
3. X Y och Z är tre på varandra följande negativa tal. Vilka av påståendena är sanna / falska.
a) Summan av talet är alltid negativt
b) Produkt av talen är alltid negativt
c) Produkten av talen är alltid ett jämnt tal.
På uppgift tre så vill jag jättegärna ha förklaring också.
Aissadiallo skrev:
- Vad är
2. 150 elever sitter i matsalen. Då är stolar upptagna. av de upptagna stolarna går i åk 8. Hur många går i åk 8?
3. X Y och Z är tre på varandra följande negativa tal. Vilka av påståendena är sanna / falska.
a) Summan av talet är alltid negativt
b) Produkt av talen är alltid negativt
c) Produkten av talen är alltid ett jämnt tal.
På uppgift tre så vill jag jättegärna ha förklaring också.
Gör en tråd för varje fråga.
Du får hjälp med den första här.
Förläng med 4 och sedan med 3, dvs multiplicera bråket först med och sedan med . Visa dina uträkningar.
---------
Alternativt använd räkneregeln .
Förstår ej hur du menar.
Aissadiallo skrev:Förstår ej hur du menar.
Jag förlänger med 4, dvs multiplicerar med :
Kan du nu fortsätta och förlänga med 3, dvs multiplicera med ?
Såhär gjorde jag, är detta fel? och det blev .
Sen gjorde jag om det till blandat form och det blev .
Är detta rätt eller fel räknesätt?
Aissadiallo skrev:Såhär gjorde jag, är detta fel? och det blev .
Sen gjorde jag om det till blandat form och det blev .
Är detta rätt eller fel räknesätt?
Det är rätt. Bra!
2. För att få reda på hur mycket 1/6 är ska du dela 150 på 6 du får du reda på hur mycket 1/6 är. Eftersom det är 5/6 ska du gångra svaret med 5.
svaret blir då X
sedan ska du ta X/5 o eftersom det är 2/5 ska du gångra X med 2
Aissadiallo, det står i Pluggakutens regler att varje tråd bara skall handla om en enda fråga. Jag har strukit över fråga 2 och 3 (och ett svar), men du är välkommen att starta en trådom varje fråga. Om du fortsätter bryta mot Pluggakutens regler riskerar du att bli avstängd. /moderator