Problemlösning andragradsfunktioner
Jag har svårt att förstå vad dom vill ha reda på på e frågan
har försökt att läsa om defenitionsmängd och värdemängd men förstår ändå inte
Vilka värden på x är möjliga? (definitionsmängden)
Vilka vörden på A är möjliga? (värdemängden)
ok vilka värden är det?
jag har fått fram att x 1 är 0 och x 2 är 24 så symmetrilinjen är 12
12/2 är 6
Kan x vara t.ex
3?
32?
vad menar du?
Dr. G skrev:Kan x vara t.ex
3?
32?
vart fick du 3 och 32 ifrån?
Definitionsmängden är de värden på x som är möjliga.
T.ex. så är x = -4 inte ett möjligt värde eftersom x avser en ströcka och en sträcka kan aldrig vara negativ.
Det som Dr G ville var att du skulle fundera på om till exempel x = 3 är ett möjligt värde? Pröva! Vad händer då? Om den ena sidan är 3 cm lång, hur lång blir då den andra sidan? Är det möjligt?
Och om x = 32, vad händer då? Om den ena sidan är 32 cm lång, hur lång blir då den andra sidan? Är det möjligt?
Varför ska jag räkna ett hittepå tal?
Ok, strunta i det då.
Alla sidlängder måste vara positiva tal. Annars blir det ingen rektangel.
Det gör att x inte kan vara vilka tal som helst, utan du får ett intervall med möjliga x-värden.
Ok tack så mycket för hjälpen
Ernesta skrev:Varför ska jag räkna ett hittepå tal?
Vi försöker få dig att pröva ett tankesätt som du kan använda framöver för att lösa problem som du inte har stött på tidigare.
Det handlar om att skapa förståelse för uppgiften.
Typ så här:
Sidlängderna är x cm och 24-x cm.
Om x = 3 cm så blir den andra sidan 24-3 = 21 cm. Då blir rektangelns sidlängder 3 cm och 21 cm. Det är möjligt. Alltså fungerar x = 3.
Om x = 32 cm så blir den andra sidan 24-32 = -8 cm. Då blir rektangelns sidlängder 32 cm och -8 cm. Det går inte, eftersom alla sidor Måste ha positiva längder. Alltså fungerar inte x =:32.
Hmm, få se nu, x kan alltså inte vara hur stort som helst. Om x är lika med 24 cm eller längre så blir den andra sidans längd negativ. Alltså måste x vara mindre än 24.
Och, just det, eftersom båda sidlängderna Måste vara positiva tal så måste även x vara större än 0.
Då har vi att 0 < x < 24.
Hängde du med på resonemanget?
Jajemen de gjorde jag! Tack