10 svar
1439 visningar
Zingo behöver inte mer hjälp
Zingo 12
Postad: 8 dec 2019 20:42

Problemlösning Åk 7

Behöver hjälp med sonens uppgift!
Pontus har gjort ett dataprogram som svarar på en speciell fråga. Om du matar in 10 är svaret 4, om du matar in 20 är svaret 8, 30  ger svaret 10, 40 ger 12, 50 ger 15, 100 ger 25, 1000 ger 168, 10 000 ger 1229 och 100 000 ger 9592. Vilken fråga är det programmet svarar på?

nedan har har han ställt upp ”radat upp” siffrorna. Men hur ska vi ställa upp detta för att kunna räkna ut?

10 = 4  
20 = 8
30 = 10  
40 = 12  
50 = 15 
100 = 25 
1000 = 168 
10000 = 1229
100000 = 9592

Qetsiyah Online 6567 – Livehjälpare
Postad: 8 dec 2019 20:57 Redigerad: 8 dec 2019 20:57

I årskurs 7 måste det vara linjära funktioer som de håller på med, då behövs bara två punkter. jag orkar inte ögonmåtta om detta är en linjär graf dock

välkommen

Laguna 30404
Postad: 8 dec 2019 21:04 Redigerad: 8 dec 2019 21:20
Qetsiyah skrev:

I årskurs 7 måste det vara linjära funktioer som de håller på med, då behövs bara två punkter. jag orkar inte ögonmåtta om detta är en linjär graf dock

välkommen

Om den är linjär så skulle de första punkterna öka linjärt, men det gör de inte. Det är 10 mellan x, men olika mycket mellan y (om vi kallar invärdet x och utvärdet y).

Edit: OK, det här är en tabell jag inte hade memorerat eller ens kände igen. Det är ingen linjär funktion, utan en som man kanske berättar om och visar ett utsnitt av i kursboken. Det handlar om primtal, och dem tar man tydligen upp först i Matte 1 (fast de är inte svåra att begripa så de kan gärna nämnas i sjuan). 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 8 dec 2019 21:15

Välkommen till Pluggakuten!

Gissning: antalet primtal mindre än det tal man matar in. Fast den frågan verkar alldeles för svår för åk 7.

Det stämmer enligt WolframAlpha, i alla fall för de tal jag undersökte.

LAguna: jaha, ojdå.

Lena: åh vad smart! hur kunde du se det?

Laguna 30404
Postad: 8 dec 2019 22:00

https://sv.wikipedia.org/wiki/Primtalsfunktionen.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 8 dec 2019 22:05

Nej, jag heter inte Lena (bara nästan).

Hur jag kom på det? Det var inte en linjär funktion och inte en exponentialfunktion. Det borde inte vara något alltför komplicerat. Något som växer, och som växer ojämnt, men logaritmiskt, ungefär, när indata blir stort. Man har valt jämna värden på indata och får ut "fula"siffror. Kom att tänka på primtal och kollade med WolframAlpha, och det stämde.

Kom den här uppgiften möjligen efter ett avsnitt i boken som förklarar vad primtal är?

Jag ska inte avslöja ditt namn på internet utan tillåtelse! Lena var den kortaste förkortningen av smaragdalena som fanns, och jag var sömnig och hade trötta tummar hehe.

Trinity2 Online 1862
Postad: 9 dec 2019 07:08

Diskuterar man primtal i 7:an?

Zingo 12
Postad: 9 dec 2019 07:54

Tusen tack för alla svaren! Hade inte kunnat få fram detta utan er. Jo det har kommit fram nu att läraren nämt primtal. Tydligen diskuterar man primtal i 7an. 😅🙈

Laguna 30404
Postad: 9 dec 2019 10:39
Smaragdalena skrev:

Nej, jag heter inte Lena (bara nästan).

Hur jag kom på det? Det var inte en linjär funktion och inte en exponentialfunktion. Det borde inte vara något alltför komplicerat. Något som växer, och som växer ojämnt, men logaritmiskt, ungefär, när indata blir stort. Man har valt jämna värden på indata och får ut "fula"siffror. Kom att tänka på primtal och kollade med WolframAlpha, och det stämde.

Kom den här uppgiften möjligen efter ett avsnitt i boken som förklarar vad primtal är?

Jag försökte först anpassa en linje till de tre största värdena och det gick inte så bra. Sedan prickade jag in de stora värdena i ett diagram efter att ha logaritmerat dem. Det blev inte en rät linje men nästan.

Sen fick jag för mig att kolla antalet primtal, och det är ju 4 mindre än 10, så då hade jag hittat det.

Svara
Close