Problemlösning
Hej,
Jag läser Matte 1b och ser det följande problem:
Hampus har fyra olika sorters serietidningar i en väska. Hälften av dem är Kalle Anka, en fjärdedel är Katten Gustaf, en åttondel är Fantomen och resten är Spindelmannen. Han har fyra Spindelmannen.
Hur många tidningar har han totalt i väskan?
Jag läste på den här webbsidan ledtråden för att lösa problemet. Ett svar var att man lägga " 1 " så blir det: 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 = 8/8 - 4/8 - 2/8 - 1/8 = 1/8.
Mina frågor:
1. Är det en strategi som man läste för att kunna lösa sona problem? Alltså att ligga " 1 "? Om ja, vad heter strategien då?
2. De andra föreslog använda algebra för att lösa problemet. Saken är den första delan av boken handler inte ju om algebra. Hur kommer jag upptäcka att använder algebra för att kunna lösa problemet?
3. Finns det mer information behöver man läsa innan man börja på 1B? En introduktion till matte kanske?
Tack på förhand!
Att kalla "alltihop" för 1 är ett standardknep, som du kommer att ha mycket nytta av.
Min strategi skulle bara att rita. Rita en cirkel. Dela den i 1/2, 1/4, 1/8 och "resten". Om man gör om alltihop till åttondelar ser man att det är 4/8, 2/8 och 1/8, så resten är 1/8. Om 1/8 är 4 stycken är alltihop 4.8 = 32 tidningar.
Smaragdalena skrev:Att kalla "alltihop" för 1 är ett standardknep, som du kommer att ha mycket nytta av.
Min strategi skulle bara att rita. Rita en cirkel. Dela den i 1/2, 1/4, 1/8 och "resten". Om man gör om alltihop till åttondelar ser man att det är 4/8, 2/8 och 1/8, så resten är 1/8. Om 1/8 är 4 stycken är alltihop 4.8 = 32 tidningar.
Tack för svaret. Frågan är hur kommer man att utveckla såna "standardknep" när man har just börjat läsa matte? Hur kommer man att lära sig såna standardknep? Några tips?
Tack!
Det allra viktigaste standardknepet är att rita.
Smaragdalena skrev:Det allra viktigaste standardknepet är att rita.
Ok... jag fattar.
Fortfarande är frågan: hur kommer man veta att använda " 1 ". Om jag inte har läst lösningen här kunde jag inte vita att använda " 1 ".
Nu vet du det, och kan använda det nästa gång.
Du kan använda x.
Smaragdalena skrev:Nu vet du det, och kan använda det nästa gång.
Tack en gång till.
Den här tekniken använder man när vi har bråk problem, eller?
Att kalla "det hela" för 1 är ett standardknep, dels när man räknar med bråk, dels vid procenträkning (det hela = 1 = 100 %).
Smaragdalena skrev:Att kalla "det hela" för 1 är ett standardknep, dels när man räknar med bråk, dels vid procenträkning (det hela = 1 = 100 %).
Tack :)