Problemlösning
hej jag skulle behöva hjälp med fråga B)
Välkommen till Pluggakuten!
Vad är ?
Vad är ?
Sätt 4·f(x) = 3·g(x) och räkna ut x.
Visa ditt försök.
Edit: Glöm det. Du har ju inte fått f(x) och g(x).
Men du kan se i grafen när 4·f(x) = 3·g(x).
Ett förslag till grafisk lösning: Ur grafen för g(x) kan du bestämma ekvationen för denna. Sätt sedan h(x) = 3/4 * g(x) och rita grafen för h(x). Där graferna för h och f skär varandra har du sökta värdet på x. Var noga med att inte bara rita utan också skriva ut strategin. Det blir den sökta motiveringen.
Hej, förstår inte direkt vad du gör?
joculator skrev:Välkommen till Pluggakuten!
Vad är ?
Vad är ?Sätt 4·f(x) = 3·g(x) och räkna ut x.
Visa ditt försök.
Edit: Glöm det. Du har ju inte fått f(x) och g(x).
Men du kan se i grafen när 4·f(x) = 3·g(x).
Hur ser man det via grafen?
matteusbeaben04 skrev:joculator skrev:Välkommen till Pluggakuten!
Vad är ?
Vad är ?Sätt 4·f(x) = 3·g(x) och räkna ut x.
Visa ditt försök.
Edit: Glöm det. Du har ju inte fått f(x) och g(x).
Men du kan se i grafen när 4·f(x) = 3·g(x).
Hur ser man det via grafen?
tjenare jag antar att vi går på samma skola, men min klass ligger före än eran klass. Jag fick denna uppgift under mina repetionsuppgifter för funktioner. För att förstå vad det är denna uppgift menar måste förstå vad funktionerna betyder.
4f(x)= 3g(x) du kan se det så här 4f(x)=3 och g(x)=4. jag hoppas detta blir tydligare.
Du bör ha gått genom ekvivalens pil och impliaktionspil, då bör det jag säger här uppe vara logikst för dig. Du kan se ett likamed tecken som en ekvivalens vilket är en implikation åt både hållen
Detta betyder vad är X värde när funktionens värde (y) är 3 när den är lika med vad är Xs värde när funktionens y värde är 4. Du tittar på y axeln och hittar dessa punket (0,4), (0,3). Detta är två olika funktioners vars funktions värden ger samma X värde.
Notera nu att jag säger samma funktions värde och inte samma x värde ger samma funktionsvärde! Det är en markant skillnad, samma X värde ger dig olika funktionsvärden= y värden.
Titta på grafen och se vid vilket funktionsvärde ger grafen mig sama x värde, och det är 4. x=4. Du kan också htita dig fram genom att titta på funktionsvärdena.
Jag gissar att du går på kitas och repeterar inför terminsprovet vi har.
neutronen skrev:matteusbeaben04 skrev:joculator skrev:Välkommen till Pluggakuten!
Vad är ?
Vad är ?Sätt 4·f(x) = 3·g(x) och räkna ut x.
Visa ditt försök.
Edit: Glöm det. Du har ju inte fått f(x) och g(x).
Men du kan se i grafen när 4·f(x) = 3·g(x).
Hur ser man det via grafen?
tjenare jag antar att vi går på samma skola, men min klass ligger före än eran klass. Jag fick denna uppgift under mina repetionsuppgifter för funktioner. För att förstå vad det är denna uppgift menar måste förstå vad funktionerna betyder.
4f(x)= 3g(x) du kan se det så här 4f(x)=3 och g(x)=4. jag hoppas detta blir tydligare.
Du bör ha gått genom ekvivalens pil och impliaktionspil, då bör det jag säger här uppe vara logikst för dig. Du kan se ett likamed tecken som en ekvivalens vilket är en implikation åt både hållen
Detta betyder vad är X värde när funktionens värde (y) är 3 när den är lika med vad är Xs värde när funktionens y värde är 4. Du tittar på y axeln och hittar dessa punket (0,4), (0,3). Detta är två olika funktioners vars funktions värden ger samma X värde.
Notera nu att jag säger samma funktions värde och inte samma x värde ger samma funktionsvärde! Det är en markant skillnad, samma X värde ger dig olika funktionsvärden= y värden.
Titta på grafen och se vid vilket funktionsvärde ger grafen mig sama x värde, och det är 4. x=4. Du kan också htita dig fram genom att titta på funktionsvärdena.
Jag gissar att du går på kitas och repeterar inför terminsprovet vi har.
Aha ok tack så mycket förstår nu! Nej går inte kitas.