Problemlösning
Hej! Jag har fastnat lite. I en rektangel är den ena sidan 6 cm längre än den andra sidan . Rektangelns area är 187cm2. Bestäm rektangelns sidor.
Jag kallar den korta sidan för X och den längre för X+6.
X gånger X+6= 187
X2 = 187-6
X2 = 181
Sedan tog jag roten ur 181 för att få fram vad X är. Vilket blev X= 13,453. Vart gick det fel?
Din tanke är rätt, men är verkligen samma sak som ?
lambda2 skrev:Din tanke är rätt, men är verkligen samma sak som ?
Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187.
sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta.
neas01 skrev:lambda2 skrev:Din tanke är rätt, men är verkligen samma sak som ?
Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187.
sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta.
Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.
Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:
1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + Subtraktion
lambda2 skrev:neas01 skrev:lambda2 skrev:Din tanke är rätt, men är verkligen samma sak som ?
Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187.
sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta.
Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.
Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:
1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + Subtraktion
Ja juste! Då blir det ju x2 + 6x = 187
neas01 skrev:lambda2 skrev:neas01 skrev:lambda2 skrev:Din tanke är rätt, men är verkligen samma sak som ?
Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187.
sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta.
Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.
Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:
1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + SubtraktionJa juste! Då blir det ju x2 + 6x = 187
Korrekt, nu har du en andragradsekvation. De kan du lösa med PQ-formeln/kvadratkomplettering. Är du bekant med någon av de?
lambda2 skrev:neas01 skrev:lambda2 skrev:neas01 skrev:lambda2 skrev:Din tanke är rätt, men är verkligen samma sak som ?
Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187.
sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta.
Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.
Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:
1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + SubtraktionJa juste! Då blir det ju x2 + 6x = 187
Korrekt, nu har du en andragradsekvation. De kan du lösa med PQ-formeln/kvadratkomplettering. Är du bekant med någon av de?
Yes nu vet jag! Tack så mycket för hjälpen!