6 svar
236 visningar
neas01 behöver inte mer hjälp
neas01 60
Postad: 23 okt 2020 19:02

Problemlösning

Hej! Jag har fastnat lite. I en rektangel är den ena sidan 6 cm längre än den andra sidan . Rektangelns area är 187cm2. Bestäm rektangelns sidor. 

Jag kallar den korta sidan för X och den längre för X+6.

X gånger X+6= 187

X2 = 187-6

X2 = 181

Sedan tog jag roten ur 181 för att få fram vad X är. Vilket blev X= 13,453. Vart gick det fel?

lambda2 35 – Fd. Medlem
Postad: 23 okt 2020 19:09

Din tanke är rätt, men är verkligen x·(x+6)=187 samma sak som x2=187-6?

neas01 60
Postad: 23 okt 2020 19:19
lambda2 skrev:

Din tanke är rätt, men är verkligen x·(x+6)=187 samma sak som x2=187-6?

Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187. 

sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta. 

lambda2 35 – Fd. Medlem
Postad: 23 okt 2020 19:27
neas01 skrev:
lambda2 skrev:

Din tanke är rätt, men är verkligen x·(x+6)=187 samma sak som x2=187-6?

Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187. 

sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta. 

Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.

Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:

1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + Subtraktion

neas01 60
Postad: 23 okt 2020 19:41
lambda2 skrev:
neas01 skrev:
lambda2 skrev:

Din tanke är rätt, men är verkligen x·(x+6)=187 samma sak som x2=187-6?

Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187. 

sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta. 

Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.

Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:

1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + Subtraktion

Ja juste! Då blir det ju x2 + 6x = 187

lambda2 35 – Fd. Medlem
Postad: 23 okt 2020 19:47
neas01 skrev:
lambda2 skrev:
neas01 skrev:
lambda2 skrev:

Din tanke är rätt, men är verkligen x·(x+6)=187 samma sak som x2=187-6?

Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187. 

sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta. 

Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.

Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:

1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + Subtraktion

Ja juste! Då blir det ju x2 + 6x = 187

Korrekt, nu har du en andragradsekvation. De kan du lösa med PQ-formeln/kvadratkomplettering. Är du bekant med någon av de?

neas01 60
Postad: 23 okt 2020 20:12
lambda2 skrev:
neas01 skrev:
lambda2 skrev:
neas01 skrev:
lambda2 skrev:

Din tanke är rätt, men är verkligen x·(x+6)=187 samma sak som x2=187-6?

Nu försökte jag att vända på det, att jag tog parantesen först. Så de blev 6x upphöjt i 2 = 187. 

sedan delade med 6 så det blev x2=31,166 och tog roten ur, men stämmer inte detta. 

Har du koll på i vilken ordning du ska utföra operationer? Talen innanför parantesen ska inte multipliceras med varandra.

Minnesregeln för ordningen man utför beräkningar i brukar benämnas PEMDAS och lyder enligt följande:

1. Parenteser + Exponenter
2. Multiplikation + Division
3. Addition + Subtraktion

Ja juste! Då blir det ju x2 + 6x = 187

Korrekt, nu har du en andragradsekvation. De kan du lösa med PQ-formeln/kvadratkomplettering. Är du bekant med någon av de?

Yes nu vet jag! Tack så mycket för hjälpen!

Svara
Close