problemlösning
Anna springer en löprunda 40 minuter, medan Lena springer på 1 timme. Båda börjar på samma plats kl.8 på morgonen. När träffas dem nästa gång?
Anna och Lena måste relateras till en helhet av tid. Tar jag reda på hur mycket 40 minuter av en hel är så kan jag gå vidare med att bestämma hur många sådana delar jag behöver för att mötas igen (bestämma hur många delar jag behöver för att komma fram till ett heltal).
1 h = 60 minuter = en hel
40minuter = 40/60 = 2/3 , det ger mig att 60 minuter motsvarar 3/3
Anna behöver springer 2/3+2/3+2/3 = 6/3 = 2h
Nästa gång de träffas är kl 10:00.
Kan detta förenklas på något annat sätt? Tanken är att den ska presenteras för mellanstadieelever.
Det är väl lite som busstidtabeller?
Anna passerar utgångspunkten var 40:de minut,
dvs 40 80 120 160 etc minuter efter kl 0800
Lena passerar utgångspunkten en gång i timmen, dvs var 60:e minut,
alltså 60 120 180 etc minuter efter kl 0800
Första gången de möts igen är tydligen efter 120 minuter ,
dvs 2 h efter kl 0800, precis so du också har kommit fram till.
Det borde väl gå hem på mellanstadiet?
Jo, men jag tänkte att jag ville integrera det med bråk.
Varför krångla till det?
Jag tänker tvärtom, at kanske går att förenkla. Då kan jag med hjälp av bråk förenkla den långa räkningen om det skulle komma andra uppgifter av samma typ. Sen vill jag även visa sambandet (förhållandet) mha bråk.
Detta är definitivt inte Ma5, som är den högsta mattekursen på gymnasiet (om man inte läser mattespecialisering). Är det matematikdidaktik? Skriv ett inlägg i den här tråden så kan vi flytta den till en bättre plats. /moderator
Ja, tack!