6 svar
123 visningar
Kalmar.T behöver inte mer hjälp
Kalmar.T 96
Postad: 20 okt 2020 23:14

problemlösning

Anna springer en löprunda 40 minuter, medan Lena springer på 1 timme. Båda börjar på samma plats kl.8 på morgonen. När träffas dem nästa gång?

 

Anna och Lena måste relateras till en helhet av tid. Tar jag reda på hur mycket 40 minuter av en hel är så kan jag gå vidare med att bestämma hur många sådana delar jag behöver för att mötas igen (bestämma hur många delar jag behöver för att komma fram till ett heltal). 

1 h = 60 minuter = en hel
40minuter = 40/60 = 2/3 , det ger mig att 60 minuter motsvarar 3/3

Anna behöver springer 2/3+2/3+2/3 = 6/3 = 2h
Nästa gång de träffas är kl 10:00. 

Kan detta förenklas på något annat sätt? Tanken är att den ska presenteras för mellanstadieelever. 

Arktos 4392
Postad: 20 okt 2020 23:35

Det är väl lite som busstidtabeller?

Anna passerar utgångspunkten var 40:de minut,
dvs   40   80   120     160   etc  minuter efter kl 0800

Lena passerar utgångspunkten en gång i timmen, dvs var 60:e minut,
alltså    60    120    180  etc   minuter efter kl 0800

Första gången de möts igen är tydligen efter 120 minuter ,
dvs 2 h efter kl 0800, precis so du också har kommit fram till.

Det borde väl gå hem på mellanstadiet?

Kalmar.T 96
Postad: 20 okt 2020 23:41

Jo, men jag tänkte att jag ville integrera det med bråk. 

Arktos 4392
Postad: 20 okt 2020 23:48

Varför krångla till det?

Kalmar.T 96
Postad: 21 okt 2020 00:01

Jag tänker tvärtom, at kanske går att förenkla. Då kan jag  med hjälp av bråk förenkla den långa räkningen om det skulle komma andra uppgifter av samma typ. Sen vill jag även visa sambandet (förhållandet) mha bråk. 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 21 okt 2020 09:34

Detta är definitivt inte Ma5, som är den högsta mattekursen på gymnasiet (om man inte läser mattespecialisering). Är det matematikdidaktik? Skriv ett inlägg i den här tråden så kan vi flytta den till en bättre plats. /moderator

Kalmar.T 96
Postad: 21 okt 2020 19:44

Ja, tack! 

Svara
Close