Matematikdidaktik - Problemlösning
Jag behöver lite vägledning i detta, hur skall jag tänka i uppbyggnaden i en sådan ekvation?
Jag tänker spontant att jag endast vill ha ett okänt värde och kom fram till följande ekvationer
x*3=(x*3)-4 och x/2=(x/2)+1
Jag tänkte först att jag ville prova mig fram i vilket tal som kunde stämma men det har jag inte lyckats med, så är lite fast just nu. Hur skall jag fortskrida?
Det är nog lite enklare än du ställt upp det, även om du fått med rätt ingredienser:
3*x - 4 = x/2 + 1
Sedan löser du ut x
Du är på rätt väg, men dina ekvationer är orimliga:
x*3 kan inte vara lika med (x*3)-4
x/2 kan inte vara lika med (x/2)+1
Låt x beteckna det sökta talet.
Översätt sedan texten i uppgiften till en ekvation.
[Inte alldeles lätt när texten är så illa formulerad som här, men gör en rimlig tolkning.]
Är detta universitetsmatte? Vilken kurs är det? Vilket universitet/högskola är det?
Kan verka simpelt, för det är det ju egentligen!
läser på ltu lärarprogrammet, Matematik del 2.
Om du lägger dina trådar på Matematik/Universitet så kommer vi som svarar att tro att du läser just matemetik på universitetsnivå. Lägg dina trådar på Fler ämnen / Andra ämnen och märk tråden matematikdidaktik istället. Jag flyttar den här tråden. /moderator