Problemlösning 3222
Har suttit och tänkt på denna uppgift ett tag nu och förstår fortfarande inte vad man ska göra. Hur ska man gå till väga och förstår inte vad punkten p har för funktion
Om P är , vilken höjd har rektangeln? Vilken bredd? Vilken area? :)
Smutstvätt skrev:Om P är , vilken höjd har rektangeln? Vilken bredd? Vilken area? :)
Jag antar att höjden är 3y och basen är 6x och att arean är 3y gånger 6x /2
Beckaling skrev:Smutstvätt skrev:Om P är , vilken höjd har rektangeln? Vilken bredd? Vilken area? :)
Jag antar att höjden är 3y och basen är 6x och att arean är 3y gånger 6x /2. Men vad gör dedär P:et? Förstår inte vad den har för funktion.
P är bara ett namn de har givit till hörnets koordinater för att kunna prata om det på ett smidigt sätt.
Liknelse
Om man läser stickmönster så står där ofta att man skall sätta en markör mellan två maskor för att man skall veta att det är just där man skall t ex göra en hoptagning. Det underlättar väldigt mycket vid mönsterskrivning! Då behöver man t ex inte ge en massa olika siffror för olika storlekar, utan kan skriva "sticka till två maskor innan markören, sticka två maskor tillsammans, flytta markören".
Vilket värde har y om x = a och y = 3-0,5x?
Smaragdalena skrev:P är bara ett namn de har givit till hörnets koordinater för att kunna prata om det på ett smidigt sätt.
Liknelse
Om man läser stickmönster så står där ofta att man skall sätta en markör mellan två maskor för att man skall veta att det är just där man skall t ex göra en hoptagning. Det underlättar väldigt mycket vid mönsterskrivning! Då behöver man t ex inte ge en massa olika siffror för olika storlekar, utan kan skriva "sticka till två maskor innan markören, sticka två maskor tillsammans, flytta markören".
Vilket värde har y om x = a och y = 3-0,5x?
då är ju y = 3-0,5x
Nej, inte om x=a.