6 svar
656 visningar
Abigail20 28 – Fd. Medlem
Postad: 8 maj 2018 17:18

Problemlösning

Hej imorgon har jag np i delprov D där det oftast består av problemlösningar. Rent ut sagt hatar jag problemlösningar för jag kan aldrig lösa dem, varför vet jag inte. Men kan ni ge min några sista tips inför den här delprov D då det gick jättedåligt på Delprov B o C och känner att jag måste få bra på den här delen för att inte sänkas. Kan ni som är riktigt duktiga på problemlösningar förklara hur ni tänker inför sådana tal. Hur vet ni vilka räknesätt ni ska använda vid olika frågor. De är nog där problemet ligger hos mig. Jag kan inte lösa problemlösningar och känner panik inför imorgon. Snälla hjälp mig förstå hur jag ska lösa talen!

ConnyN 2585
Postad: 8 maj 2018 19:08

Lite tips kommer här:

T.ex. En uppgift från NP åk9 D-delen:
Leyla vill hälla 1 liter juice i en vattenflaska. Vilken höjd,h, måste flaskan ha om all juice ska få plats?
Ett sätt är att markera det viktiga så här:
Leyla vill hälla 1 liter juice i en vattenflaska. Vilken höjd,h, måste flaskan ha om all juice ska få plats?
Bredden 8 får du från bilden. Bilden talar om att det är cm.

Det var det effektiva sättet.

Är du mer filosofiskt lagd så kan du prata med dig själv:

"Vad får vi veta?" säger du och fortsätter "Jo vi ska hälla 1 liter i en flaska"
Sedan kanske du säger så här "Att hon heter Leyla är ointressant liksom att det är juice"
Sista och viktigaste frågan kommer du till nu och du säger "Vad frågar dom efter?"
Du fortsätter "De frågar efter vilken höjd flaskan ska ha om en liter ska få plats"
Nu tittar du på bilden och kliar dig i håret "Hmmm bredden är 8" men vadå 8? "Jo det står (cm) på bilden"

Dags att räkna då säger du "Liter och cm. Inte bra. Liter och decimeter går bättre ihop eftersom en liter är en kubikdecimeter" "Så bottenytan är π×r2 och radien är 0,4 dm" Du räknar nu ut ytan som är ungefär 0,5 dm2
Sedan säger du "Då måste jag multiplicera 0,5 med något för att det ska bli 1" Du skiner upp och säger "Aha om jag multiplicerar med 2 så blir det 1" Nu tänker du så det knakar två vadå? "Jo just det två decimeter, men de gav uppgiften i centimeter så de vill säkert ha svaret i cm. Så svaret blir 20 cm"

Hoppas att det här kan vara till någon glädje för dig och "Lycka till!"

Johanna17 10 – Fd. Medlem
Postad: 8 maj 2018 19:51

Hur får du fram att radien är 0,4

ConnyN 2585
Postad: 8 maj 2018 19:58

Diametern är 8 cm. Då är radien 4 cm, men som jag försökte förklara vill jag ha den i dm och då blir det 0,4 dm.

Johanna17 10 – Fd. Medlem
Postad: 8 maj 2018 20:01

Är detta en uppgift från ett gammalt nationellt prov

Johanna17 10 – Fd. Medlem
Postad: 8 maj 2018 20:01

Är detta ett gammalt NP prov

Abigail20 28 – Fd. Medlem
Postad: 8 maj 2018 20:31 Redigerad: 8 maj 2018 20:33
ConnyN skrev:

Lite tips kommer här:

T.ex. En uppgift från NP åk9 D-delen:
Leyla vill hälla 1 liter juice i en vattenflaska. Vilken höjd,h, måste flaskan ha om all juice ska få plats?
Ett sätt är att markera det viktiga så här:
Leyla vill hälla 1 liter juice i en vattenflaska. Vilken höjd,h, måste flaskan ha om all juice ska få plats?
Bredden 8 får du från bilden. Bilden talar om att det är cm.

Det var det effektiva sättet.

Är du mer filosofiskt lagd så kan du prata med dig själv:

"Vad får vi veta?" säger du och fortsätter "Jo vi ska hälla 1 liter i en flaska"
Sedan kanske du säger så här "Att hon heter Leyla är ointressant liksom att det är juice"
Sista och viktigaste frågan kommer du till nu och du säger "Vad frågar dom efter?"
Du fortsätter "De frågar efter vilken höjd flaskan ska ha om en liter ska få plats"
Nu tittar du på bilden och kliar dig i håret "Hmmm bredden är 8" men vadå 8? "Jo det står (cm) på bilden"

Dags att räkna då säger du "Liter och cm. Inte bra. Liter och decimeter går bättre ihop eftersom en liter är en kubikdecimeter" "Så bottenytan är π×r2 och radien är 0,4 dm" Du räknar nu ut ytan som är ungefär 0,5 dm2
Sedan säger du "Då måste jag multiplicera 0,5 med något för att det ska bli 1" Du skiner upp och säger "Aha om jag multiplicerar med 2 så blir det 1" Nu tänker du så det knakar två vadå? "Jo just det två decimeter, men de gav uppgiften i centimeter så de vill säkert ha svaret i cm. Så svaret blir 20 cm"

Hoppas att det här kan vara till någon glädje för dig och "Lycka till!"

 Ni vet inte hur tacksam jag är för all hjälp ni hjälper mig jag är mer än nöjd med exemplet och din förklaring. Tack till dig som har förståelse och tar tid och hjälper mig, enligt mig är ni en god själ som kommer få tillbaka dubbelt så mycket. Tusen tack för allt, håller nu tummarna inför imorgon! Ha en fortsatt trevlig kväll!

Tack ännu en gång bästa ConnyN

Svara
Close