Problemlösning
Jag behlver hjälp med A. Jag kan lösa denna uppgiften enkelt i ett programmerings pogram men jag ska kunna lösa denna på papper, hur kan ja göra det? Jag tänker att det ska kunna gå att ställa upp en ekvation men behöver lite hjälp för att komma igår hur jag isåfall börjar skriva ekvationen.
Trodde man skulle göra så 0,2x+20 000=50 000, men är inte 100% om svaret blir rätt.
Så jag behöver nog också hjälp.
Nej. En ökning på 20 % motsvarar en förändringsfaktor på 1,20 så ekvationen blir 20 000 . 1,2x = 50 000.
Smaragdalena skrev:Nej. En ökning på 20 % motsvarar en förändringsfaktor på 1,20 så ekvationen blir 20 000 . 1,2x = 50 000.
Står det 20 000•1,2x =50 000 eller 1,2x=50 000?
Det första. Du kan förenkla det till 1,2x = 2,5.
Smaragdalena skrev:Det första. Du kan förenkla det till 1,2x = 2,5.
Ska man ta roten ur sen?
Nej. När man läser Ma2 får man lära sig något som heter logaritmer, som man kan använda för att lösa ekvationen. Innan dess behöver man pröva sig fram med miniräknaren.
Smaragdalena skrev:Nej. När man läser Ma2 får man lära sig något som heter logaritmer, som man kan använda för att lösa ekvationen. Innan dess behöver man pröva sig fram med miniräknaren.
Jaha, kan du förklara det för mig lite enkelt?
Hur du skall pröva dig fram? Det tror jag att du redan vet. * Välj ett x-värde, räkna ut y-värdet, repetera från *. Det kan vara bra att kolla om y-värdet blir större eller mindre, när x-värdet blir större, så att man kan välja nästa x-värde på ett klokt sätt.
Om du har en avancerad miniräknare kan du mata in y = 1,2x och y = 2,5 och se var kurvorna skär varandra.
Smaragdalena skrev:Hur du skall pröva dig fram? Det tror jag att du redan vet. * Välj ett x-värde, räkna ut y-värdet, repetera från *. Det kan vara bra att kolla om y-värdet blir större eller mindre, när x-värdet blir större, så att man kan välja nästa x-värde på ett klokt sätt.
Om du har en avancerad miniräknare kan du mata in y = 1,2x och y = 2,5 och se var kurvorna skär varandra.
Nej alltså logaritmer. :)
Du vet nog att 101 = 10 och att 102 = 100. Då är det väl rimligt att det finns ett tal a (större än 1 men mindre än 2) sådant att 10a = 25 och ett annat tal b sådant att 10b = 50. Man kallar talet a för lg25 och b för lg50. Man kan beräkna sådana värden med en mer avancerad räknare (sådan som man brukar behöva på gymnasiet).
Smaragdalena skrev:Du vet nog att 101 = 10 och att 102 = 100. Då är det väl rimligt att det finns ett tal a (större än 1 men mindre än 2) sådant att 10a = 25 och ett annat tal b sådant att 10b = 50. Man kallar talet a för lg25 och b för lg50. Man kan beräkna sådana värden med en mer avancerad räknare (sådan som man brukar behöva på gymnasiet).
Jaha, förstår lite men kommer få det förklarat för mig mer längre fram, tack iallafall för förklaringen. :)
Så 20% är rätt om man ta 12/60 (antal personer) och 40 blir då rätt när man tar 12/30 (antal lägenheter)
Miheey skrev:Så 20% är rätt om man ta 12/60 (antal personer) och 40 blir då rätt när man tar 12/30 (antal lägenheter)
Den här uppgiften handlar om uppgift A. I uppgift A finns det inga lägenheter. Gör en egen tråd om din uppgift, som tydligen är uppgift B!