18 svar
420 visningar
Mackabi 105
Postad: 3 mar 2021 11:09

Problem med tåg

Jag har stött på ett problem som jag inte kan lösa

Två tåg kör mot varandra, de startar från A till B resp B till A

De möts kl 12 och därefter når det ena tåget destinationen på 9 timmar, den andra når destinationen på 4 timmar

Vid vilken tidpunkt startade tågen?

Yngve 40175 – Livehjälpare
Postad: 3 mar 2021 11:14

Det verkar saknas infirmation.

Kan du ladda upp en bild av uppgiften?

CamillaT 232 – Livehjälpare
Postad: 3 mar 2021 13:23

Jag tycker inte att det saknas information (man får väl utgå från att de båda tågen kör med var sin konstanta hastighet hela tiden).

Försök att teckna respektive tågs hastighet på olika sätt utifrån det du vet.

Mackabi 105
Postad: 3 mar 2021 13:26

Det verkar som om avståndet AB är godtycklig. Svaret ska vara kl 6 men jag kan inte verifiera det

    Where did I get it from? it is available online under various formulations such as two old women  
CamillaT 232 – Livehjälpare
Postad: 3 mar 2021 13:31

Bra att det  var det svaret. För det var det jag kom fram till också :).

Har du försökt teckna hastigheterna? Visa hur!

Du behöver inte räkna ut sträckan.

Mackabi 105
Postad: 3 mar 2021 14:15

Jag har bara sett svaret, inte lösningen

CamillaT 232 – Livehjälpare
Postad: 3 mar 2021 15:11

Visa hur långt du kommit!

Yngve 40175 – Livehjälpare
Postad: 3 mar 2021 16:43 Redigerad: 3 mar 2021 16:45
CamillaT skrev:

Jag tycker inte att det saknas information (man får väl utgå från att de båda tågen kör med var sin konstanta hastighet hela tiden).

...

Uppgiften går inte att lösa entydigt utan att man gör ett sådant (eller annat) antagande. Alltså saknas det information.

Mackabi 105
Postad: 3 mar 2021 21:14 Redigerad: 3 mar 2021 21:38

Beteckningar. d, a, b, t 

d är avståndet AB (d för distance).

a.b är hastigheterna hos tåg A och B

t är tiden som söks

Då har vi alltså

d = 4a + at   eftersom d ska vara summan av avstånden till tågmötet at och sedan ytterligare ett avstånd 4a (dvs 4 timmar x a)

d = 9b + bt  samma anledning som ovan

d = at + bt   det är summan av avstånden när tågen möts

Det är tre ekv och fyra obekanta men man får trots det att t = 6

Ekv systemet spottar ut t men inte de andra variablerna.

CamillaT 232 – Livehjälpare
Postad: 4 mar 2021 00:11 Redigerad: 4 mar 2021 00:12

Det stämmer. Du kan lösa ut tiden t, men inte sträckor eller hastigheter, bara förhållandet mellan delsträckorna och de olika hastigheterna. Och det var ju bara tiden som det frågades efter.

Mackabi 105
Postad: 11 mar 2021 10:52 Redigerad: 11 mar 2021 10:54

....

    This problem is called "Arnold's Sunrise Problem", google and feel free to send a comment comment  
Mackabi 105
Postad: 11 mar 2021 10:55
Yngve skrev:

Det verkar saknas infirmation.

Kan du ladda upp en bild av uppgiften?

Detta problem heter "Arnold's Sunrise Problem", googla - det finns olika lösningar.
Skicka gärna en kommentar

    and  
Yngve 40175 – Livehjälpare
Postad: 11 mar 2021 13:28
Mackabi skrev:

Detta problem heter "Arnold's Sunrise Problem", googla - det finns olika lösningar.
Skicka gärna en kommentar

    and  

Jag förstår inte riktigt vad du vill att jag ska kommentera, men i "Arnold's Sunrise Problem" så finns det mer information än vad det finns i detta tågproblem.

Dels så står det där att de båda damerna går med konstanta hastigheter, dels så står det uttryckligen att de startade samtidigt.

Mackabi 105
Postad: 11 mar 2021 15:55 Redigerad: 11 mar 2021 16:45

Jo, det är sant. Men det antog jag självklart, varför ska man komplicera det ?

Camilla skrev också "(man får väl utgå från att de båda tågen kör med var sin konstanta hastighet hela tiden)"

Have you found other interesting solutions?    

    An interesting solution with geometry  
Yngve 40175 – Livehjälpare
Postad: 11 mar 2021 18:26 Redigerad: 11 mar 2021 18:28
Mackabi skrev:

Jo, det är sant. Men det antog jag självklart, varför ska man komplicera det ?

Camilla skrev också "(man får väl utgå från att de båda tågen kör med var sin konstanta hastighet hela tiden)"

Have you found other interesting solutions?    

    An interesting solution with geometry  

Jag vet inte vad du är ute efter här, jag konstaterade bara fakta, att uppgiften inte går att lösa entydigt utan att man gör sådana (eller andra) antaganden.

Håller du inte med mig om det?


Om man får en sådan uppgift på t.ex. ett prov så är ett alldeles utmärkt tillvägagångssätt att i lösningen först konstatera att uppgiften inte går att lösa som den är formulerad, att sedan tydligt göra ett eller flera antaganden och att till slut lösa uppgiften med dessa antaganden som bas.

Klar A-nivå på en sådan lösning anser jag.

Mackabi 105
Postad: 11 mar 2021 18:45 Redigerad: 11 mar 2021 18:48

Jag undrar om den förekommit på något prov på gymnasiet.

Det kräver inte mer än Matte 1 nivå men ändå är problemet inte lätt.

Den är lite udda, eller hur?

  I think such a task is a bit odd and therefore not easy.  
Laguna 30258
Postad: 11 mar 2021 18:54
Mackabi skrev:

Jag undrar om den förekommit på något prov på gymnasiet.

Det kräver inte mer än Matte 1 nivå men ändå är problemet inte lätt.

Den är lite udda, eller hur?

  I think such a task is a bit odd and therefore not easy.  

Varför har du alltid något i mikroskopisk stil sist?

Mackabi 105
Postad: 11 mar 2021 18:56 Redigerad: 11 mar 2021 19:01

Det är en översättningsapp, Google Translate, som spökar i bakgrunden.

Mackabi 105
Postad: 30 mar 2021 18:50 Redigerad: 30 mar 2021 18:52

Jag skrev ovan

d = 4a + at
d = 9b + bt
d = at + bt 

Det är 4 variabler men bara 3 ekv.
Kan man genast se vilka variabler som går att lösa resp inte går att lösa ?

Jag kan visserligen lösa den men jag skulle vilja se en annan lösningsmetod. 

Svara
Close